Hong Kong

För att komma till Hong Kong var vi tvungna att gå igenom passkontroll och säkerhetskontroll som på flygplatsen fast vi åkte bara ett tåg över en flod. Vi är vana vid säkerhetskontroller nu eftersom det finns precis överallt i Kina speciellt på tunnelbanestationerna, som vi besökte några gånger om dagen.

Vi var även tvungna att växla in våra yuan till Hong Kong dollar när vi kom fram. Vi hade kollat upp på Internet att Hong Kong var väldigt dyrt och att det i princip bara finns ett ställe där man kan få tag på något billigt boende – Chungking Mansion. Så vi tog vårt pick och pack och åkte dit. Chungking Mansion är ett jättehus fullproppat med en massa hostels. Billigt vet jag inte om jag kan hålla med om, efter att ha kollat på kanske åtta ställen på två olika block på en massa olika våningar hittade vi ett ställe som i alla fall inte såg jättesmutsigt ut och inte var inrökt, för 130 kronor. Rummet består av en liten säng, ett nattduksbord och en liten toalett med en dusch ovanför och är på 7 kvadratmeter. Inte ens en fängelsecell är så här liten. Men vi har i alla fall två små fönster vilket det inte fanns i de andra rummen och som jag kände gjorde rummet lite större. Det är faktiskt ganska mysigt, lite som att bo i en tågvagn :)

På kvällen var vi och såg Eclipse – den nya Twilightfilmen. Jag hade precis läst ut boken så jag tyckte att det saknades en hel del men den var ändå helt underbar. Den bästa hittills enligt mig.

Idag har vi äntligen fått en biljett hem! Kvart över 12 på kvällen den tolfte åker vi från Hong Kong, mellanlandar i Amsterdam och är hemma i Göteborg  09.35 den trettonde :D Det ska bli jätteskönt att komma hem.

Nu ska jag äta godis!!

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0