Lama tempel och den kinesiska muren!


Denna veckan har vi även hunnit med att se Lama templet där de hade en buddha som var 18 meter hög.

Gårdagen inleddes med en bussresa på cirka en timme och vi blev lite smått förvånade när vi blev avslängda mitt på den stora vägen men insåg ganska snabbt att vi hade blivit matade till taxichafförerna som satt och väntade på att bussarna skulle slänga ut turister till dem. Argt försökte vi gå därifrån men hade inte ens chans eftersom vi som sagt var på en stor väg mitt ute i ingenstans. Tillslut fick vi ner priset från 400 till 185. Vi som trodde att vi kunde vara lite äventyrliga och åka till den del av muren som ligger längst bort där det inte är några turister och inte betala så mycket pengar för en turresa. Det går minsann inte när man sticker ut från mängden som vi gör.



Vanligtvis ligger smogen som ett täcke över hela staden men den dagen vi valde att åka till den kinesiska muren var det även ett regnmoln som gjorde att man knappt kunde se någonting. Pågrund av regnet så struntade vi i att gå hela vägen från Jinshanling till Simatai och tog istället linbanan upp till toppen och gick ner. Jag erkänner att jag var livrädd i den lilla hytten på väg upp. Inte för att jag är höjdrädd utan för att den gick så otroligt sakta att jag hela tiden trodde att den stannade och det var fruktansvärt högt upp. Vi var också nästan de enda människorna där så om den hade stannat kunde jag inte komma på något sätt att komma därifrån.

Det kändes riktigt häftigt att gå på den kinesiska muren och jag gillar att de inte har renoverat den delen som vi besökte så det syntes att den är gammal. Längst vägen fanns det en massa vakttorn som var från olika år. Ett var från 1300 talet och ett annat från 1500 talet. Muren slingrar sig upp över bergen så vissa partier kunde ibland vara kämpiga.







Vägen ner var en väldigt lerig stig så man fick se upp så man inte ramlade..

Det som är bra med regn är att efter regn kommer solsken! Och idag har vi fått se en blå himmel vilket vi inte trodde var möjligt i Beijing :) Det har också varit varmt som tusan, skulle gissa på en 40 grader. Så idag har vi inte gjort något ansträngande  - bara shoppat ungefär 7 klänningar för 30 kronor styck.



Är det lika varmt hemma?

Kommentarer
Patrik

wow vad mäktigt :D



här är det typ 30 grader i skuggan just nu! smälter typ bort!!! :O

2010-07-02 20:46:15
URL: http://jagputte.blogg.se/
issa

Söt blogg :)

Allt bra?

Puss & Kram

Isabelle

2010-07-03 17:18:19
URL: http://pyjjamashallon.se
josefine

har du några dagsrutiner? Låt mig höra! :D

2010-07-07 17:25:36
URL: http://tthisisourlife.blogg.se/

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0