Äventyr

Moped är ett jättesmidigt sätt att åka runt i en stad. Så idag hyrde vi en igen för ungefär 40 kronor dagen. Vi åkte runt och kollade på risfält och djungel och stannade på Goa Gajah, elefant grottan på svenska. Där gick vi runt och kollade i några timmar. Sen skulle vi gå till ett djungeltempel, eller jangel tempel som de kallade det. Spännande tänkte vi. Vad vi inte visste var att det var rena dödsstigen för att komma dit. Vi blev guidade av en man som var barfota och såg ut att vara 100 år gammal. Flera gånger sa vi att han inte behövde följa oss eftersom det var långt, men vi var ändå glada att han följde med och visade vägen.

Stigen började med några trappsteg men sen var det bara berg neråt med två centimeter lera på sen den senaste veckans regnfall. Totalt livsfarligt var det och det fanns ingenstans att hålla i sig. Det fanns väl runt 50 ställen där vi hade kunnat halka ner i floden långt nedanför. Efter en halvtimme kom vi tillslut ner för berget och fick gå över en bro gjord av fyra bambuträd.

Som jag tror jag har berättat innan så finns det otroligt mycket myror i Indonesien. Låter man något ätbart ligga framme kommer det genast fullt med myror. Även djungeln var såklart full med myror men dessa var elaka bitande små kryp. Såklart var bron över floden full med sådana myror vilket inte gjorde det lättare.

När vi kommit över bron meddelade den väldigt gamla mannen att vi nu skulle ta av oss skorna för nästa etapp skulle vi gå i den bruna floden på stockar och stenar utan något att hålla i. Jag som trodde att templet skulle vara på andra sidan bron sa snällt nej tack och förberedde mig på att överleva vägen tillbaka istället. Trots att det hela var en dödsfälla så var vägen i djungel otroligt vacker och det var samtidigt kul! Men det lär dröja innan jag ger mig ut på ett liknande äventyr igen..


Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0