Från Chinatown till Chinaland

Flygresan till Kina gick bra förutom att det inte blev så mycket sömn. Resan till vårt hostel är en annan historia. Först och främst så hade vi ingen aning om någonting när vi steg av flyget, det enda vi visste var att vårt hostel ligger brevid den förbjudna staden och vi hade en adress och ett nummer. Det hjälper dock inte när ingen kan engelska eller ens läsa latinska bokstäver. Med hjälp av lite teckenspråk hittade vi i alla fall en buss till tågstationen. Den var jättestor och kändes som en flygplats. Man fick till och med gå igenom en säkerhetskontroll innan man gick in. Sen skulle vi ta en taxi och den femte kunde vi hoppa in i. De andra kunde ingen engelska alls eller så skulle de ha 180 kronor när det kostade 20 kronor.

Kina är stort! Bara vägarna är enorma så även om avståndet som syns på kartan ser litet ut så är det i själva verket jättelångt. Det är dessutom lite läskigt att gå över de stora vägarna.

Men det är inte det enda som är annorlunda i jämförelse med Sverige, eller något annat land jag har varit i för den delen. Några andra saker som jag har lagt märke till är att kineser kan vara väldigt oartiga, även om man står i kö (tillexempel till passkontroll) så försöker de tränga sig före, vilket är väldigt irriterande. En annan sak är att de kan vara väldigt äckliga, de pissar ute och harklar sig och spottar precis överallt. På restauranger står det till och med inget spottande! Men det står även att man inte får röka och hela den restaurangen vi åt lunch på var full med folk som rökte. Kineserna är även väldigt temperamentsfulla har vi märkt. Vi har sett en hel del bråk och idag såg vi även ett våldsamt slagsmål med tillhyggen mitt på ljusa dagen.

En halvpositiv sak är att de tycker att jag är vacker eller i alla fall intressant för de är inte alls diskreta när det stirrar. Det första jag fick höra vid frukosten på skranglig engelska var att jag var vacker. Halvpositivt säger jag för att Anders inte tycker att det är speciellt roligt och allra minst när även han måste vara med i alla kort som de vill ta på oss.

En annan positiv sak är att det är väldigt rent överallt. På tåget såg jag fyra städerskor och det var bara en vagn av kanske tio. När vi gick av tåget vände de på alla säten för att de skulle åka åt det andra hållet och tvättade hela tåget som förresten gick i 333 kilometer i timmen.. Som sagt – annorlunda..

När vi igår tillslut hade installerat oss i det lilla rummet som vi delar med en tysk och en engelsman så gick vi ut för att hitta något att äta. Vi hittade en nattmarknad med bland annat skorpioner, sjöstjärnor, larver, sjöhästar, och skalbaggar. Inget vi var så sugna på att äta just då så istället hittade vi ett ställe med en kock som stekte maten framför ögonen på oss. Det var dessutom väldigt gott. Nattmarknaden får vi ta en annan dag.

Idag har vi gått runt i Peking och kikat. Vi besökte himmelska fridens torg som är världens största torg. Och ja det var stort och riktigt mäktigt att se! Den förbjudna staden ligger bredvid men eftersom det bara var några timmar kvar tills det stängde så gick vi inte in utan ska gå dit imorgon istället så att vi har hela dagen på oss. Vi tog istället en promenad till The tempel of heaven park. Det tog ett tag att gå och det var många mopedtaxis som väldigt gärna ville köra oss och följde efter oss och blev arga som tusan när vi sa nej. En trevlig tjej hjälpte oss vart vi skulle gå när vi inte visste var vi var eftersom allt står på kinesiska överallt. Då blev en mopedchafför arg och jag tror inte att han sa särskilt snälla saker till henne. Hon var i alla fall jättegullig mot oss och det är bra med kineserna att väldigt många faktiskt är väldigt söta och hjälpsamma. Även om de bara kan två ord på engelska.

Sover överallt gör de också!

Det är mycket intryck och mycket att se i Peking och jag är helt slut efter en heldag till fots. Jag orkar inte ens följa med ut ikväll. Då är det något fel..

Så var min midsommar år 2010. Hur var din midsommar??

Nu ska jag fortsätta kolla på koreanerna när de hejar på fotbollen vilket är helt galet!

 

 


Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0