11 dagar runt sydön

Nu är vi hemma efter vår 11-dagars-tur runt Nya Zeelands södra ö. Det har varit väldigt kul och lärorikt men även stundvis jobbigt eftersom vi var 23 personer som åkte runt i en buss. Men vi har haft många småstopp och lekt lekar som gjorde att vi orkade sitta i den trånga lilla bussen. Dessutom var landskapet vi åkte förbi helt fantastisk Jag blev tyvärr sjuk på min födelsedag och kunde knappt prata på 4 dagar. Det var dock inte så roligt.

Kortfattat vad vi har sett och gjort:

 1. Pancake rocks - berg som ser ut som staplade pannkakor.

 

2. Westcoast – blåsigt, kallt men vackert och stora vågor i havet. Var inne i en lysmaskgrotta.

 



3. Franz Josef – Stor glaciär.

 

4. Doppade våra greenstones nedanför ett 20 meter högt vattenfall.

 

5. Arrowtown – Liten ort som ser ut som på 1800 talet. Jättemysig. Sam Meal (från Jurassic Park) bor där. Inspelningsplats till Sagan om Ringen.

 

6. AJ Hackett Bungyjump – Världens första byngyjump.

 

7. Queenstown:

     - Helikopter med landning på ett berg 6500 feet.

     - Mini bungyjump

     - Gondolen till skyline. Vin och ostbricka på toppen.

     - Fest, fest, fest…

 

8. Moeraki boulders – Stora runda stenar på stranden som ser ut som dinosaurieägg.

 

9. Lake Tekapo - Jätteturkos sjö. Bodde i en jättelyxig villa med öppen spis, badkar och stor tv.

 



10. Christchurch:

      - Shopping
      - Bio
      - Minizoo med 2 riktiga kiwifåglar!
      - Antarctic center – fick vara med om en snöstorm och hälsa på en liten pingvin.

 11. Kaikoura – Simmade med ca 250 Dusky delfiner i soluppgången. En helt fantastisk upplevelse som jag gärna gör igen. Såg även stora Albatrossfåglar.

 

 

+ en massa andra saker!

 

Efter den här resan känner jag verkligen att jag har sett hela Nya Zeeland. Det enda jag inte har hunnit med är ett skydive men det hoppas jag på att jag kan göra på Bali.

För dem som inte vet så ska jag åka till Bali, eller rättare sagt Lombok som är en grannö, och göra min praktik. Anders fick tillslut tag på en biljett igår. Vi åker dit den 19 april och kommer hem till Sverige i mitten av juli någon gång.

Nu är det knappt 3 veckor kvar. Det känns väldigt sorgligt att lämna lilla Nelson och att skiljas från alla klasskamraterna men samtidigt ska det bli skönt att komma härifrån och hitta på något nytt.


Kommentarer
Emelie

Shit sabina! Simma med delphiner, det har du ju pratat om så länge jag känt dig! Och det andra lät inte helt fel det heller;)

Själv så har jag just fått reda på att jag kommit in på skolan i Santa Barbara.. Så sjukt! men jag vet inte om jag ska åka än.. svårt beslut!

Miss u! Pusss

2010-04-06 15:57:16

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0