Nordöresan i text

Resan började med att jag flög till Auckland tidigt på morgonen och mötte upp Anders där han bodde och där även vi skulle bo i 2 nätter till. Det första vi gjorde var att kontakta en som ville sälja sin van och innan jag ens hade fått i mig någon frukost så kom han så vi kunde kolla på den. Det var kanske inte det vackraste fordonet vi någonsin sett men den hade i alla fall karaktär, körde både framåt och bakåt samt var en smula billigare än alla andra. Så efter inte allt för lång betänketid eftersom det var en massa som ringde på den, slog vi till och den gamla skrutten, som vi kallar den, blev vår.

Auckland var inte den roligaste staden efter min mening och vädret var ju som sagt inget vidare heller. Så det var inte så tråkigt att åka därifrån. Alla hjärtans dag blev i alla fall lyckad med promenad runt stan och vid hamnen, en god middag och Valentines day på bio.

Efter Auckland drog vi vidare mot Coromandel och stannade vid en fin sjö i Tapu där vi skurade bilen tills den var skinande ren och spenderade även natten där. Väldigt smidigt att man kan ställa bilen vid vägen och sova där helt gratis.

Nästa dag åkte vi förbi Coromandel stad som jag hade förväntat mig skulle vara en stor stad men som vi istället knappt hann märka att vi var i innan vi var ute ur den. Så vi åkte vidare och på vägen åkte vi förbi en vattenpark, ett vackert vattenfall och en regnskog full med stora Kauriträd. Åkte sen förbi Whitianga och till Hahei som är stället man ska besöka om man åker till Coromandel-halvön. Morgonen efter tog vi på oss vandrarskorna och gick i ca 45 min till Cathedral Cove som var en vacker strand där vi la oss och solade. Det ska vara väldigt fin snorkling där men eftersom det var så höga vågor och strömt så vågade jag inte ens gå i vattnet. På vägen tillbaka gick vi förbi ännu en fin strand som nästan var helt folktom. Efter det åkte vi till Hot Water Beach där det är varma källor under och om man gräver i sanden på ett visst ställe kom det varmt vatten och man fick en egen liten varmvatten pool. Det var fullt med folk så man fick leta ett tag för att hitta något varmt vatten och på ett ställe jag grävde var det så varmt att jag brände mig. När högvattnet kom och kylde ner allas pooler åkte vi till Waihi beach där vi stannade över natten.

Morgonen därpå vaknade vi av att det var fullt med människor utanför vår bil. Det var tydligen en strand dit alla surfare åkte på morgonen. Det tänkte vi inte på när vi parkerade där dagen innan. Åkte och kollade på Mclaren falls som var ett fint vattenfall och sen till Matamata som är staden där man spelade in hobbitbyn från Sagan om ringen. Vi kollade dock aldrig på inspelningsplatsen utan åkte istället vidare till Rotorua där vi kollade in the goverment gardens och museet.

Nästa morgon åkte vi till Wai-o-tapu och kollade när Lady Knox gejser fick utbrott 10.15. Gick runt i parken i några timmar och såg kratrar, sjöar i alla möjliga färger samt gejsrar. Det var väldigt fint och roligt att se. Men det luktade hemskt illa! Åkte sen till maoribyn Whakarewarewa där vi gick en guidad tur runt i byn och såg en konsert. Eftersom det även där är gejsrar, bubblande lera och varma källor har de byggt som naturliga ugnar där de lagar sin mat. En av vatten källorna var 192 grader och det var väldigt varmt att stå framför den och lyssna på guiden. Åkte även runt och kollade på några av de vackra sjöarna som finns runt i Rotorua.

Nästa dag gick vi en promenad i Redwood skogen som hade en massa stora träd. Efter det åkte vi till två till parker- Kuirau park och Waimangu volcanic valley och vandrade i flera timmar. På kvällen åkte vi till Taupo som ligger vackert vid Nya Zeelands största sjö, och sov på en gratis camping vid en flod.

I Taupo gick vi runt och shoppade, åt picknick och solade och badade vid sjön, kollade på museet och gick på bio och såg Shutter Island.

Den 22 februari åkte vi till den stora nationalparken Tongariro som har 3 vulkaner. Det fanns en massa olika vandringsleder att välja mellan, bl a en på 8 timmar, men vi valde istället en på 2 timmar. Det var ett otroligt vackert landskap och det var även där många av scenerna från Mordor i Sagan om ringen spelades in och en av vulkanerna är Mount Doom i filmen. På vägen såg vi ett 20 meter högt vattenfall.

Nästa dag såg vi ett till fint vattenfall- Huka falls, ett dammsläpp och vandrade runt Crater of the moon. Åkte sen än en gång till Tongariro och körde upp på en av vulkanerna och gick runt där fler av scenerna från Mordor spelades in. Sen åkte vi vidare genom djupa dalar och över höga berg med krokiga vägar och stup på sidorna till Wanganui och la oss på en mysig camping vid en strand med svart sand. Där såg vi en av de vackraste solnedgångarna jag någonsin sett.  

 

Nästa dag låg vi på en flera mil lång strand där man åkte med bilen till det ställe där man ville ligga. På vägen till campingen såg vi två till ständer och på kvällen spelade vi tennis, badade i poolen och i bubbelpoolen.

Vaknade nästa dag av att det ösregnade så vi fick ändra våra strandplaner och åkte istället direkt till Wellington. Där kikade vi runt i affärer, såg bikupan (parlamentshuset) och gick in på Te papa som är ett otroligt stort och väldigt fint museum med 6 våningar. Vi hann se två innan vi var tvungna att hitta någonstans att bo. Vi såg bl a ett skelett från en blåval, en jättebläckfisk och en maorikonsert.

Nästa morgon åkte vi till ett stort shoppingcenter och spenderade en massa pengar. Jag misstänker att Anders inte uppskattade det riktigt lika mycket som jag gjorde. Efter det mötte vi upp Anders kompis Anders som hade kommit till Auckland några dagar innan och sedan tagit bussen ner till Wellington. Resan hade gått bra men varit lång. Vi gick till Te papa igen och såg resten av utställningarna bl a en om Anne Frank. Efter det åkte vi till Weta Cave som är stället där de gör alla kostymer och rekvisita till alla storfilmer i NZ som Sagan om ringen, Avatar, Narnia, King Kong etc. Det var riktigt häftigt att se, jag var som ett barn på julafton och kan nu skryta med att jag har pussat den riktiga Gollum. Efter det åkte vi till ännu en inspelningsplats från Sagan om ringen på Mount Victoria. På kvällen var vi på bio och såg på From Paris with love med Travolta.

Nästa morgon gick vi upp tidigt, hämtade upp Anders # 2 på hans hostel och tog färjan över till Picton. Det tog ungefär 3 timmar och trots att det var en vacker utsikt tyckte jag att det inte var så roligt. Jag har redan åkt en hel del färja i mina dar.. När vi kom hem till mig lagade vi lite god mat och på kvällen tog jag med killarna ut på en Nelson-barrunda.

Dagen efter vaknade jag av en massa prat om Tsunamis både från mina rumskamrater, Tv:n och mobilen. Men ni kan vara lugna! Det märktes i princip ingenting i Nelson. Efter frukost packade Anders och Anders ihop sitt pick och pack och åkte och handlade, för efter att ha hört mitt prat om hur vackert det är i Abel Tasman så bestämde de sig för att gå igenom hela parken. Det ska ta ungefär 4 dagar, så det är var de är just nu. Tyvärr är vädret inget vidare i Nelson idag och de har inte speciellt mycket utrustning med sig så vi får hoppas att det blir bättre snart…

Oj vad långt det blev! Men det var i alla fall vår resa kort och gott. Nu är det skola som gäller för min del igen. Idag lärde vi oss om Forellfisket som är väldigt stort här i NZ.

Vad händer hemma? Försvinner snön någon gång eller kommer det mer?

 




Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0