Louisiana, Missisippi, Alabama och Florida

Nu är det bara två dagar kvar till jul och jag har absolut ingen julkänsla. Men det är helt okej, jag tycker bara att det är skönt att slippa all stress och ångest.. Jag sitter hellre på stranden och dricker ett glas vin :)

Vi började gårdagen med att äta frulle på IHOP – som är en av våra favoritfrukostrestauranger. I vanlig ordning åt jag blåbärspannkakor och Anders frukostcombon. Mätta och belåtna åkte vi till Ninth Ward som är det område orkanen Katrina drabbade värst. Det var sorgligt att se så många hus igenbommade och på många tomter stod det bara en trappa kvar. Men samtidigt kändes det som en varmt och vänligt område där folk vinkade, log och ropade Bumblebee efter oss. På ett ställe fanns det många nybyggda hus som alla stod på höga pålar.

Jag som tycker om skräckfilmer, vampyrer och spöken ville gärna utforska det lite mer så vi åkte till Lafayette Cemetery som öppnade år 1833 och hade en massa stora gamla gravar. Jättefin kyrkogård men några spöken eller vampyrer såg jag inte. Fast två gravar var öppna och tomma. Det kan ju bara betyda en sak :P

Efter kyrkogården som låg i Garden District som förövrigt var ett mycket fint område, så gick vi in på National World War II museum. När vi kollade på en transportbåt från andra världskriget stod det en farbror där som vi började prata med. Det visade sig att han hade varit med i kriget när han var 18 år och krigade i Stilla havet mot japanerna. Han var ”the kid” på museet. Två andra veteraner var också där varav den ena var 92 år och en av de första fallskärmshopparna under D-day och den andra var 90 år och var med när Pearl Harbour blev anfallet. Tyvärr hann vi aldrig träffa dem, det hade varit väldigt intressant att få höra deras historier. Museumet var otroligt sevärt och filmen i 4D med Tom Hanks som bakgrundstalare var mäktig.

Vi avslutade dagen (trots vad jag sa i förra inlägget) med lite dricka på Bourbon Street. Det var ett himla hålligång. ^^

Idag gick vi upp tidigt och åkte tillbaka till WWII museet och fortsatte med det vi inte hann med igår. Lika intressant idag men efter några timmar blev jag trött på att ha se så många döda på bild. Hemska bilder, men det var ju så kriget var.

Sen satte vi oss i bilen för en dag på vägen. Vi körde förbi fyra delstater idag - Louisiana, Missisippi, Alabama och nu är vi i Pensacola, Florida. Imorgon kör vi en heldag i bilen igen och förhoppningsvis kommer vi fram tll Clearwater beach där vi har tänkt att fira julen!

 

 

 


Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0