Japanfakta #1

Att gå på toa i Japan är en upplevelse i sig. Först och främst så är ringen varm när man sätter sig. Väldigt trevligt. Sen när man är färdig med sitt finns det vissa alternativ att välja mellan. Man kan få sprutande vatten både fram och bak och man får själv välja i vilken hastighet och värme. Man kan även välja att ha på ett spolande ljud medan man gör det man ska och efter kan man tvätta sina händer ovanför toaletten. Sen finns det en väldans massa andra knappar också men de är på japanska och det är inga tecken jag har hunnit lära mig. Hursomhelst så önskar jag mig en sådan toalett i julklapp. Tack.
 
I nästan varje hotell i Japan kan man hitta officiella bad där kvinnor och män är separerade eftersom man inte får ha några kläder. Baden kommer i olika storlekar och antal. Detta är det bad jag har på mitt hotell i Hiroshima just nu. Det är hur varmt som helst men jag som älskar att bada hoppar gärna i. Gerrit är lite mer skeptisk. Men jag tror mest att det är pågrund av de nakna männen i rummet och inte värmen i vattnet. 
 
På många restauranger beställer man och betalar maten utanför. Då får man en kupong som man lämnar inne i restaurangen när man sätter sig runt köket.
 
Överallt kan man hitta hus med arkadspel. Mycket populärt.
 
Oftast sover vi på såkallade futons som är som att sova på ett täcke i tjocklek.
Det är oftast billigast.
 
I Japan får man klä sig precis hur man vill. Jag gillart!
 
Moshi moshi
 
 
 



Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0