Första dagen i Borneo

För er som inte vet vad Borneo är för ställe så kan jag berätta att det är en ö som tillhör Malaysia, Indonesien och Brunei. Vi är just nu i den malaysiska delen som heter Sabah i staden Kota Kinabalu. Flygresan hit från Singapore tog ungefär två och en halv timme och jag sov större delen av resan, som vanligt. Bredvid mig satt en söt asiatfarbror som ville köpa en kopp choklad till mig. När jag tackade nej så frågade han lite senare om jag va säker på att jag iallafall inte ville dela hans kopp. Så skulle en svensk aldrig göra! Ungefär så kan man sammanfatta hur malayborneofolket är, har alltid ett leende på läpparna och är väldigt omtänksamma. Flyget gick förresten på cirka 750 riksdaler och jag hoppas att alla andra flyg jag kommer hoppa på kommer ligga i samma prisklass.
 
 
Idag åkte vi ut till en liten ö som heter Mamutik island som ligger cirka 15 minuter med båt från KK. Båtresa och government tax kostade 70 kr men vi betalar bara 30 kr för boendet så det va okej. Ön va jättefin och direkt man gick i vattnet fanns det ett rev med massa fina färgglada fiskar. Vi en stor och en liten clownfisk som såg ut som Nemo och hans pappa. Vi såg även Doris i närheten :)
 
 
Öarna stängde redan klockan fyra så då tog vi en båt tillbaka. Det va bara jag, Ellinor och fyra grabbar som typ jobbade på båten och de körde ikapp med en annan båt. När de såg polisen lite längre bort saktade de ner och tog på sig flytvästar. Tror att det är ganska strikta lagar här. Äter man på restaurang får man också alltid betala en servicecharge på 10% och en governmenttax som brukar ligga på 7%. Störande! Så har det inte varit i några andra länder.
 
 
När vi kom iland öppnade sig himlen och det bara vräkte ner monsunregn. Så vi satte oss på ett 7eleven och spelade ett tärningsspel (Farkell) som Ellinor har som vi brukar ta fram när det blir tid över. Ibland kommer det bara en liten skur på en kvart men denna gången slutade det inte. Så jag köpte ett paraply.. Det hjälpte inte jättemycket.
 
 
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0