Tongkoko national park

Det blev en natt i parken tillsammans med Ellinor, som vi nu mött upp igen, Lotte och Rens. På kvällen gick vi en mycket varm promenad i djungeln och såg både couscous som är ett björn/apliknande djur och Tarsius som är världens minsta primat. Det kan vara det sötaste djuret jag någonsin sett och de var inte större än en knytnäve. Höjdpunkten på trippen var dock på vägen tillbaka då vi såg en enorm hårig tarantella som satt utanför sitt bo i ett träd. 


Trots att jag fasade för att stöta på en pyton igen och jag lovat mig själv att aldrig gå i djungeln igen på natten var det en spännande upplevelse.


Idag gick vi upp innan tuppen (eller i Indonesien stämmer inte det då de gapar och skriker hela nätterna men i Sverige skulle det stämma) och knatade ännu en gång till parken. Efter någon timme såg vi en familj supersöta Tarsiusar sitta på en gren. Ytterligare en timmes letande gick innan vi hittade en flock svarta macaquer som bara finns på Sulawesi. Jättecoola var de med sina tuppkammar och efter vi följt efter dem ett tag gick vi till en annan flock och hängde med dem en stund. Väldigt trevligt.


Nu är vi tillbaka i Manado igen och har gjort vår sista indonesienshopping eftersom vi imorgon lämnar vackra fantastiska Sulawesi för en passförnyelsevistelse i Bangkok. 


Tjingeling!

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0