Dag 6 - Annapurna base camp

Den sjätte dagen var en händelserik dag. Vi började med att gå upp tidigt som attan och åt inte frukost förrens vi kom till nästa by, vilket i detta fallet var Derauli, efter två timmar. Vägen mellan Himalaya hotel där vi sov och Annapurna base camp - ABC gick hela tiden uppåt men var oftast inte så brant vilket var skönt då vi ökade väldigt mycket i höjdskillnad. Från 2900 till 4130 meter över havet. Vår plan från början var att vi skulle stanna vid Machapuchre base camp - MBC, pga höjdskillnaden, men dagen innan träffade vi en grupp på 14 personer, från 11 olika länder, som skulle gå hela vägen upp till ABC så då tänkte vi - kan de, kan vi. När vi var vid MBC sken solen och vi kunde torka alla våra kläder och skor som blivit blöta dagen innan, medan vi åt lunch. Machapuchre base camp räknas inte längre som ett base camp för det berget är för farligt att gå uppför så de har stängt det. Efter lunch fortsatte vi uppåt över en glaciär, längst en flod och genom ängar av vackra lila blommor, i ett landskap utan träd och omringat av höga snötäckta berg.

Den 16 maj 2016 klockan halv två kom vi fram till Annapurna base camp  på 4130 meters höjd över havet. Redan när vi kom fram kände jag ett tryck i huvudet, trots att jag hade tagit tabletter jag fått från en ryss vi träffat på vägen. Efter nån timme kändes det som jag hade migrän och jag tror inte att det var så smart att gå så högt upp på en dag. Men då var det försent att gå ner igen så istället sov jag lite och åt vitlökssoppa som är rekommenderat när man går högt upp i berg. Jag hade tänkt äta mer mat efter soppan men då kom en kille in och sa att en annan kille hade ramlat ner får en klippa typ 100 meter ner och behövde hjälp. Som tur var hade han halvt glidit ner längst väggen av småsten och hade bara en bruten arm. Det var omöjligt att ta sig ner den vägen så några nepaleser fick ta sig ner en annan väg och sen gå 45 minuter för att komma fram till honom och allt hände precis i solnedgången och efter solen gått ner blev det väldigt kallt. 
Eftersom alla var med och ville hjälpa till fick jag äta en snickers till middag. Det var inte helt fel. 









Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0