Phnom Penh

Vi hoppade på en buss igår vid åtta och va framme i Kambodjas huvudstad vid halv ett på natten. Första gången i mitt liv som jag åkt en liggbuss. Det va mysigt. När vi kom fram gick vi och däckade i vårt dorm direkt. Lyxigaste på den här resan så det va tråkigt att vi inte fick njuta av det så mycket eftersom vi åker vidare ikväll. Idag vaknade jag faktiskt tidigast av alla och tog en iskall dusch. Inte mitt val men det är väldigt sällan det är varmt vatten i duschen. Efter frukost och in/utcheckning fixade jag en tuktuk som kunde köra mig runt i stan hela dagen eftersom jag och Emelie ville göra helt olika saker.
 
Först åkte jag till Choueng Ek och the killing fields. Det tog knappt en timme att åka dit men vi åkte förbi en massa risfält och småbyar så det va en trevlig resa. Det va däremot inte Choueng Ek. Fy fan vad hemskt det var att se! Helt sjukt att något sådant kunde hända (http://sv.wikipedia.org/wiki/Choeung_Ek). Det va väldigt trevligt att det fanns en audioguide på svenska och hela guidningen va väldigt bra och intressant. Överallt va det stora hål i marken efter uppgrävda massgravar men än idag kommer det upp kläder, tänder och ben ur marken från de offren som fortfarande inte har grävts upp. Tror att de gick igenom området en gång i månaden och samlade in det som kommit upp. Det va hemskt att se. Det första man såg när man gick in va ett jättestort monument innehållande massvis med döskallar. Inget för den känslige.
 
Sen blev jag iväg skjutsad till The russian market och precis när jag steg ur tuktuken kom Emelie rusandes. Väldigt trevligt att hon va där samtidigt som mig. Vi tog en lunch ihop och kikade lite på marknaden. Sen skiljdes vi åt än en gång och jag drog vidare till ännu ett deppigt ställe - Tuol Sleng museumet. Där blev folk utsatta för tortyr under Pol Pots styre. Usch och fy. Hemskt att se men ändå intressant att se vad människor är kapabla till att göra.
 
Efter museumet åkte jag vidare till ännu en marknad - The central market, där jag mötte upp Emelie. Klockan va då halv fem och de stängde fem så det va lite synd för där hade man lätt kunnat spendera några timmar.
 
Innan vi gick tillbaka till vårt hostel tog vi en cocktail på en rooftopbar med utsikt över floden. Nu sitter vi och väntar på att vi ska få gå på nattbussen vidare till Siem reap.
 
Ha det bra!

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0