Fortsattning...

Museum i Rotorua

Wai-o-tapo i Rotorua

Lady Knox gejser nar den far utbrott

Konsert i en maoriby

Gejserutbrott

Blue lake

Green lake

Redwood skogen

Waimangu vulcanic valley

Sen akte vi vidare till Taupo och nationalparken Tongariro.
Idag vandrade vi runt i Mordor (Sagan om ringen)

Fint vattenfall

Vi hors snart igen!

Grattis syster som fyller ar idag!!

Nordo resan hittills i bilder..

Alla hjartans dag i Auckland

Vart hem "den gamle skrutten" :)

Vattenpark i Coromandel

Vattenfall i Coromandel

Stora kauritrad i Corormandel

Pavag till Cathedral Cove

Cathedral cove

Pa hot water beach dar man kunde grava sin egen varmvattens pool.

Hobbitstaden i matamata

Vattenfall pavag mot Rotorua
Fortsattning foljer...

Coromandel

Nu har jag haft semester i 4 dagar och an har inte solen visat sig. Det var jattekul att se Anders igen efter 2 manader. Samma dag som jag kom till Auckland fick vi tag pa en gammal sliten van med en "sang" dar bak. Vi fick den billigt av ett par fran Argentina som hade bott i den i 10 manader. I taket sitter det stjarnor som lyser i morkret, i hela bilen sitter det klistermarken pa jesus och hinduiska gudar och i fram ligger det en massa rokelse. Eftersom det inte ar nagon helt ny bil sa var den inte heller helt ren och hade antagligen inte tvattats pa flera ar sa vi gjorde en storstadning pa den och slangde ut den mogliga mattan och kopte nya sangklder och overdrag till satena. Det behovdes! Nu ar den som ny. Typ..

Idag ar vi pa Coromandel halvon och for att komma hit var vi forst och framst tvugna att hitta ut fran Auckland. Det tog ett tag.. Sen akte vi langst havet pa svangiga vagar upp over hoga berg. Det va en valdigt vacker vag. Igar stannade vi i Coromandel stad och at lunch men eftersom "staden" bara bestod av en gata sa akte vi vidare och ar just nu i Hahei. Hade solen varit har hade det varit jattefint och vi hade kunnat snorkla i det turkosa vattnet. Vi ska iallafall aka till Hot water beach senare som ar ett stalle dar man, nar det ar lagvatten, kan grava sin egna pool i stranden.

Fortsattning foljer...

Blenheim

Nu har jag äntligen packat färdigt inför min och Anders nordö-tripp. Flyget lyfter kl 7 imorgon bitti så jag ska snart gå och lägga mig. Anders resa gick bra och han sover just nu på Base som är ett hostel vi ska bo på i 2 nätter till efter jag kommit. Sen ska vi försöka hitta en bil som kan ta oss ner genom hela nordön. Det ska bli jättekul och skönt med lite semester. Inte för att skolan är så stressig men...

Igår åkte vi till Blenheim och var på 2 stora vingårdar. På Montana wines som var det första stället fick vi en rundtur och fick smaka på 3 olika viner och på det andra, Cloudy Bay, fick vi prova på 6 olika viner. Jag tyckte bäst om champagnen :)

Idag hade vi redovisning på det vi jobbat med under veckan. Efter det hade vi picknick i Queens garden för Gunillas pojkvän Emil som efter semestern åker hem till kalla Sverige igen. Tack för den här tiden Emil!

Vi hörs snart igen!

Veckan innan semester

Denna vecka har vi Phillip som lär oss om maten, vinerna och konsten här i Nelson. I måndags blev vi tilldelade en uppgift vi ska göra under veckan. Efter det kollade vi i Suter Art Gallery. Dagen avslutades med en tripp till en vacker flod.

Igår besökte vi en vingård, där vi hade vinprovning och köpte med oss vin, en grönsakshandel, ett bärställe och 2 fiskbutiker. Efter vi handlat åkte vi till en strand i Mapua och hade picknick på allt gott vi köpt. Vi avslutade dagen med att bada på Rabbit Island.

Idag har vi åkt och träffat två konstnärer i Nelson som båda bodde väldigt vackert.

Vi hörs snart igen!!

Abel Tasman

Nu har vi kommit hem ifrån vår utflykt i nationalparken Abel Tasman. Det var obeskrivligt vackert! Vi lämnade Nikau Apartments kl 7 på onsdag morgon och åkte till Kaiteriteri där vi delade upp oss i två grupper. Ena gruppen paddlade waka och min grupp började gå. På vägen längst bergen såg vi vackra vita stränder, havet i olika nyanser av blått, regnskog och vattenfall och lyssnade på ljudet av cikador och bell birds. Kort och gott var det en helt okej promenad. På vägen stannade vi på en strand och badade och en annan strand och åt lunch och efter cirka 4 timmar kom vi fram i Anchorage. Halva klassen sov i tält och andra halvan inklusive mig själv sov i en hut på madrass. På kvällen började vi lära oss Rakao som är en slags maoridans/fighting med pinnar och efter det lyssnade vi på en kiwi som berättade historier.

När jag satte mig upp nästa morgon blev jag chockad av att se en monsterinsekt sitta på mitt lår! Senare fick jag veta att det var en Weta och att det inte var ofta man såg dem när det är ljust. Jag som annars är väldigt morgontrött var i alla fall klarvaken efter det mötet.

En Weta

Innan frukost tränade vi och gjorde lite Rakao. Sen gick vi en promenad med Mark som berättade om nationalparken. Efter det gick vi runt med Mike som berättade om maorimedicin och lärde oss att fläta en blomma av flexblad. Vi gjorde en jättegod fisksoppa till lunch och under tiden vi åt lyssnade vi på kiwin som berättade ännu en historia. På eftermiddagen paddlade vi waka och eftersom det var sea breeze var det stora vågor och kallt! Så det tyckte inte jag var så roligt.. Men vi såg i alla fall några sälar som låg och solade och matade sina bebisar J När det blev mörkt gick vi till några grottor som låg på slutet av den stranden som vi bodde vid. I grottorna fanns det fullt av lysmaskar som lyste upp grottorna som stjärnor och i en jätteliten och trång grotta var det fullt med Wetas i taket! Det var spännande..

Dagen efter packade vi ihop oss och eftersom jag gick första dagen fick jag paddla waka hem. Jag satt längst bak och fick hjälpa till och styra ibland. Denna gång hade vi medvind och det var inte så vågigt som dagen innan så det var faktiskt riktigt roligt. Vi såg även då en stor säl som simmade inte långt ifrån wakan.

När vi kom hem på eftermiddagen var vi helt slut men eftersom det var dagen innan Waitangi day så var det lite stadsfestival ute. Så vi gick ut och åt mat på ett ställe där man fick in en sten som man fick steka sin egen mat på. Kul grej, men dock inte så roligt när man är jättehungrig! Nästa dag var det som sagt Waitangi day och vi var på Maraen och Founder Heritage Park och åt en massa god mat.

Ha det så bra!!

Februari

Sommaren har kommit till Nelson och det är riktigt varmt och skönt.

Helgen har varit fullspäckad av aktiviteter. I fredags hade vi marknadsplan-redovisning på i-SITE. Tyvärr var inte den vi gjorde marknadsplanen för där och såg redovisningen men vi fick väldigt bra feedback av dem som jobbar på i-SITE och vann pris för ”Most thourogh research and understanding.” Priset var en vinflaska som vi senare delade i en park. Vi stannade i parken, som ligger fint nedanför bergen och vid en flod, hela kvällen och grillade och spelade gitarr. Efter det gick vi ut på en barrunda. På lördagen låg jag bara på Tahunanui beach hela dagen och såg på film på kvällen.

I söndags fyllde Anna år så vi ordnade en lyxig champagnefrukost i solen till henne. Efter det åkte vi till stranden och stekte. Väldigt varmt var det och man var tvungen att gå i vattnet ofta. På kvällen tog vi en taxi till Founders Heritage park (som jag gjorde marknadsplanen åt) där det var reggae festival. Där dansade vi tillsammans med folk i alla åldrar, åt majskolv och jamaicansk getgryta och hade kul! Efter det gick vi till Shark och spelade biljard. Igår var det Nelson Anniversary Day vilket innebar att det var en röd dag så även den dagen spenderades på beachen. På kvällen gick jag, Liisen och Filip och såg filmen Nine på bio. Ingen film jag kan rekommendera.. Idag har vi planerat inför vår Abel Tasman utflykt som vi ska iväg på imorgon. Det ska bli jätteroligt! Jag är i den gruppen som går första dagen i 4 timmar och när vi ska hem byter vi med den andra gruppen och paddlar hem. Senare idag ska vi ut och handla saker som vi behöver som insektsspray och annat.

Hur är allt hemma? Fortfarande lika mycket snö?