Livet på ännu en ö

Festen på julafton blev väldigt lyckad. Sam som jobbar där hade fixat en god julbuffé med kyckling satay, tomatris, tofu, frukt och pannkaka. Alla olika nationaliteter på vårt hostel fick gå upp och sjunga en julsång från våra länder. Jag och Ellinor sjung Hej tomtegubbar. Vid midnatt sköt vi raketer och sen gick vi ut och dansade. Tyvärr är Malaysia ett så korrupt land och just på julafton bestämde de sig för att göra razzior på alla uteställen så det blev inte så mycket dansande som vi ville. På juldagen låg vi på stranden på dagen innan vi gjorde iordning oss igen för ännu en natt på One love. Det blev en väldigt rolig och väldigt sen natt. Igår bestämde vi oss för att inte dricka en droppe så efter vårt dagliga häng på stranden kollade vi in en trevlig nattmarknad och sen spelade vi kort med våra svenska vänner.

GOD JUL mina vänner!

Nu har jag flugit till ön Langkawi i Malaysia och mött upp en tjugoårig tjej från Vänersborg, Ellinor.  Vi ska hänga ihop ett tag är planen och fira jul här ihop och nyår i Singapore. Igår låg vi på den fina stranden hela dagen och stekte. På kvällen tog vi ett glas på stranden och kollade på solnedgången. Senare festade vi lite men gick och la oss ganska tidigt så vi skulle vara pigga och glada idag på självaste julafton. Har precis unnat mig en mangoshake för 28kr! Det är jättemycket pengar för en backpacker men det är aningen dyrare på den här ön än vad vi är vana vid. Ikväll blir det bbqfest på vårt guesthouse, där vi betalar 25kr natten per person, och sen ska vi skaka våra lurviga på ett ställe som heter One love.

Ha en fin julafton!

Puss och kram

Bangkok

Vi hade fem roliga dagar på Koh Chang där vi inte gjorde mycket mer än festade och tog det lugnt på stranden med folk. Stonefree som va stället vi bodde på va kanske inte det mest tysta stället men det hade en väldigt skön atmosfär så vi stannade iallafall. Och det va himla tråkigt att lämna ägaren Tom som lyste upp hela stället.

Vi valde att skippa en kväll i Bangkok och istället ligga på stranden och åka kl 15.30. Såhär i efterhand kan jag ångra det en smula. Dels för att en shoppingdag i Bangkok är alldeles för lite, men också för att chauffören som körde minibussen började resan med att berätta att han inte hade sovit på två dygn. Då ska man helt enkelt inte köra bil! Och inte i sju timmar heller för den delen. Eftersom han ville komma fram så fort som möjligt ville han köra i 150 hela tiden vilket gjorde att vi fem tjejer som va i bussen fick några vredesutbrott på honom. Han frågade till och med om inte jag och Emelie kunde köra lite så han kunde sova. Jag funderade på det bra många gånger under resan men med tanke på att de kör på fel sida av vägen kom jag fram till att det nog va säkrast att avstå.

Vi kom iallafall fram tillslut. Levande. Hittade ett guesthouse inte långt från Khao san road och däckade direkt när vi kom in på rummet.

Hela gårdagen spenderade vi shoppandes på MBK och Khao san road. Både jag och Emelie hittade en massa saker och som tur är kunde Emelie få med sig en del av mina saker hem så jag slipper släpa på det :)

Idag va vi tvungna att åka redan kl 5 på morgonen eftersom det planerades massa demonstrationer i Bangkok. En tuktukförare sa till oss att det va bra att vi åker idag för att det kan bli väldigt farligt och han tänkte till och med stanna hemma. Hoppas att det går bra och att ingen skadas!

Emelie åkte vid halv 10 och då gick jag och la mig på två stolar och somnade som en stock. Mitt flyg går om en timme men jag är inte framme i Langkawi, Malaysia förens sent ikväll.

Xoxo

Solnedgång

Igår va det en helt fantastisk solnedgång och eftersom det va fullmåne så va vi på fullmoonparty.

Ojdå nu ramlade det precis ner en orm en meter ifrån mig! Måste ha kommit från trädet ovanför oss.

Excuse me sir, I think the bar is on fire

Från Kambodja till Thailand

Vi åkte från Siem Reap klockan åtta och fick först åka en minivan till busstationen. Där gick vi på en buss som tog cirka tre timmar till gränsen. Där tog det jättelång tid att komma igenom, så om du ska åka dit bör du vara beredd på det. När vi äntligen va inne i Thailand fick vi vänta i ytterligare en och en halv timme i stekande sol innan vår minivan kom. Sen åkte vi i cirka fyra timmar plus en halvtimme på en båt i solnedgången. En halvtimme till och sen va vi äntligen framme på ön Koh Chang på Lonely beach och checkade in på ett ställe som heter Stonefree (som min pappas hund hette :)) Riktigt chill ställe. Det va en lång resa men det småregnade hela dagen, förresten första gången på tre veckor, så det va lugnt.

På resan träffade vi två tyskar som vi har hängt med sen vi kom hit. Supertrevliga! Igår gick vi ut och åt och sen festade vi till klockan fem. Någon gång under natten bestämde vi oss för att simma (jättevarmt att dansa i 30 grader!) och månen lös så starkt och vattnet va så klart att vi kunde se våra fötter på botten. Magiskt! Det va även lysande plankton där fast det va för ljust för att se dem ordentligt.

Idag har vi bara tagit det lugnt på stranden och laddar upp inför kvällens fullmoonparty.

Det tar hundra år att ladda upp bilder på datorn så det fick bli två stycken denna gången.

Angkor What?

Igår gick vi upp klockan fyra på morgonen och åkte med tuktuk till Angkor Wat. Kvällen innan va vi också där och såg på solnedgångensom va jättevacker. Soluppgången var helt magisk. Så fina färger som lös upp bakom de mäktiga templen. Vi valde att hyra en tuktukförare som körde runt oss hela dagen för 15 dollar vilket va väldigt skönt. Många väljer att cykla runt men det är cirka två mil och i stekande sol va det skönt att sätta sig i den fläcktande tuktuken efter att ha kollat på de olika templen. Vi kollade väl kanske på sju stycken. Verkligen häftigt att se. Vi hade planerat att se solnedgången igen fast vid ett annat tempel men när klockan va två så orkade vi verkligen inte inte vara ute i solen mer och vänta fyra timmar till på att den skulle gå ner. Så istället åkte vi hem och jag sov en stund. Sen gick vi ut till Pub street och dansade till alldeles för sent med tanke på att vi idag också gick upp tidigt och åkte buss hela dagen. Nu är vi i kära Thailand på ön Koh Chang och här har vi tänkt att stanna i fem nätter och bara njuta. Jag kommer att somna vilken sekund som helst nu så jag skriver mer imorgon istället.

Bilder från gårdagen

Phnom Penh

Vi hoppade på en buss igår vid åtta och va framme i Kambodjas huvudstad vid halv ett på natten. Första gången i mitt liv som jag åkt en liggbuss. Det va mysigt. När vi kom fram gick vi och däckade i vårt dorm direkt. Lyxigaste på den här resan så det va tråkigt att vi inte fick njuta av det så mycket eftersom vi åker vidare ikväll. Idag vaknade jag faktiskt tidigast av alla och tog en iskall dusch. Inte mitt val men det är väldigt sällan det är varmt vatten i duschen. Efter frukost och in/utcheckning fixade jag en tuktuk som kunde köra mig runt i stan hela dagen eftersom jag och Emelie ville göra helt olika saker.

Först åkte jag till Choueng Ek och the killing fields. Det tog knappt en timme att åka dit men vi åkte förbi en massa risfält och småbyar så det va en trevlig resa. Det va däremot inte Choueng Ek. Fy fan vad hemskt det var att se! Helt sjukt att något sådant kunde hända (http://sv.wikipedia.org/wiki/Choeung_Ek). Det va väldigt trevligt att det fanns en audioguide på svenska och hela guidningen va väldigt bra och intressant. Överallt va det stora hål i marken efter uppgrävda massgravar men än idag kommer det upp kläder, tänder och ben ur marken från de offren som fortfarande inte har grävts upp. Tror att de gick igenom området en gång i månaden och samlade in det som kommit upp. Det va hemskt att se. Det första man såg när man gick in va ett jättestort monument innehållande massvis med döskallar. Inget för den känslige.

Sen blev jag iväg skjutsad till The russian market och precis när jag steg ur tuktuken kom Emelie rusandes. Väldigt trevligt att hon va där samtidigt som mig. Vi tog en lunch ihop och kikade lite på marknaden. Sen skiljdes vi åt än en gång och jag drog vidare till ännu ett deppigt ställe - Tuol Sleng museumet. Där blev folk utsatta för tortyr under Pol Pots styre. Usch och fy. Hemskt att se men ändå intressant att se vad människor är kapabla till att göra.

Efter museumet åkte jag vidare till ännu en marknad - The central market, där jag mötte upp Emelie. Klockan va då halv fem och de stängde fem så det va lite synd för där hade man lätt kunnat spendera några timmar.

Innan vi gick tillbaka till vårt hostel tog vi en cocktail på en rooftopbar med utsikt över floden. Nu sitter vi och väntar på att vi ska få gå på nattbussen vidare till Siem reap.

Ha det bra!

Livet på en ö

Fyra nätter har vi tillbringat på ön Koh rong och det har nu blivit dags för oss att åka vidare till huvudstaden Phnom Penh. Det har varit väldigt skönt att stanna så länge på en och samma plats och vila upp oss lite.

I förrgår gick vi med tre killar till Long beach som ligger på andra sidan ön. Det va en spännande trekking genom djungeln speciellt med tanke på att Emelie som hatar ormar tidigare under dagen läste om alla de olika livsfarliga ormarna som finns på den här ön. Att gå upp för berget i 30 graders värme är nog den svettigaste upplevelsen jag varit med om. Och att sedan ta sig ner för berget med rep och flipflops kan vara den mest jobbiga bergsklättringen jag gjort :) Men det va värt det! Long beach hade en ännu vitare strand och ett ännu mer turkost vatten än på den sidan vi bor på. Helt fantastiskt! På kvällen gick vi till en annan strand och såg solnedgången. När vi sen skulle gå tillbaka genom djungeln va det kolsvart och det kändes som om hela djungeln kom till liv och började röra på sig. Plötsligt dök det fram två stora lysande ögon framför oss i trädet. Det såg ut som en blandning av en apa och en katt tyckte jag. Det va en apa fick vi veta senare.

Igår va vi trötta så vi låg bara på stranden hela dagen och idag har jag snorklat med en massa fina fiskar i alla färger.

Paradiset!

Vilket underbart ställe det här är! Jag skulle lätt kunna bo här för evigt.

Koh Rong

Idag finns det internet på Koh Rong! Vilken fantastisk ö det här är. Jag har aldrig sett en vitare strand eller ett mer turkost vatten tidigare. Behöver jag säga att jag trivs? Vi sover i ett rum för tre dollar var per natt och äter mat för två-tre dollar. En dollar är typ sex kronor. Det jobbigaste problemet vi har just nu är att vi inte kan bestämma oss för om vi ska ha en shake eller en lassi. Livet leker.

En bild säger mer än tusen ord

Koh tonsai

Nu hänger vi i Sianoukville i Kambodja. Att ta sig från Vietnam till Kambodja va en spännande upplevelse. Vi bokade bussen på vårt boende och medan vi väntade fick vi skriva i visumpapperna och så va vårt visum i passet när vi kom till gränsen. Smidigt! Visumet kostar 25 dollar och man behöver ett foto så ska du åka dit ta med det. När vi hade gått över gränsen fick vi gå till the crazy doctor. Han tog tempen med en apparat mot pannan och tog en dollar i betalt. Varken jag eller Emelie va en zombie så vi kom igenom. När vi kom fram i Kep tog vi en båt till paradisön Koh Tonsai. Det va så fint! Vi sov i en bungalow för tre dollar var per natt. Vi stannade i två nätter och hade tre asstora spindlar som bodde på toaletten. På natten simmade vi under en helt fantastisk stjärnhimmel med plankton som lös upp när man rörde sig i vattnet. Det va magiskt!

Inatt har vi sovit i ett partyhostel i Sianoukville. Jätteroligt ställe om man vill parta loss, vilket vi gjorde igår, men en natt räcker. Så nu hoppar vi på båten till Koh rong.

Moppetripp runt Phu quoc

Vi har haft en helt fantastiskt dag idag. Dagen började vi med att hyra en moped för 40 kronor styck. Oftast brukar jag vara den som som sitter bak på moppen men Emelie vill inte köra så den lotten föll på mig. Och det va kul! Vägarna va märkliga dock. En kilometer asfalt, en kilometer grus och en kilometer röd sand omväxlande typ. Längst och på vägarna gick det kossor och vi färdades bredvid havet, förbi hyddor och bland palmer. Så himla fint! Först åkte vi några mil till en helt vit strand men det har varit ganska molnigt och blåsigt idag så vattnet va tyvärr grumligt. Men fint ändå :) På en pärlfrarm fick vi veta hur pärlor blir till och se när en man skar ut en pärla ur ostronet. Sen åkte vi norrut på ön och stannade på ett ställe där de odlade peppar. De kunde inte ett ord engelska men visade oss gärna runt. Konstigt att peppar är typ som frukt innan den torkas, fast stark. Det var en liten tvååring med oss när vi blev visade runt och han åt pepparn som godis.

Vietnam är mycket mer olikt Thailand än vad jag trodde från början. Kanske har att göra med att det inte är lika mycket turister. Vietnameser är väldigt trevliga, säger hello och vinkar hela tiden och de ser dessutom väldigt trevliga ut. Har ni några frågor om landet så är det bara att fråga.

Ikväll har vi gått längst en flod och till den lokala delen av staden som vi hittade med moppen. Superfint med alla blåa fiskebåtar på floden. Vi åt middag på en liten restaurang för 20.000 dong var. Det är ca 7 kronor och det va underbart gott. Annars brukar vi betala runt 50.000 dong för en middag.

Eftersom vi har ett späckat schema, inte så mycket tid tillsammans och vill se så mycket som möjligt så åker vi vidare till Kambodja imorgon.

Bilder från dagen

Haha Emelie äter banana pancakes

Phu Quoc

Vi träffade en man igår som var från Vietnam men som oftast bodde i Australien. Han berättade att väldigt många vietnamesiska massörer är väldigt lata och inte var så bra på att massera eftersom de tjänade mer på männen.. Efter den historien va vi inte sugna på en helkroppsmassage. Så det fick bli en fotmassage istället. Och jag fick en man. Sen blev det tidigt i säng för idag steg vi upp i ottan.

Först tog vi en taxi till busstationen, buss tre timmar, båt i nästan tre timmar och sist minibuss till staden Duong Dong på ön Phu Quoc. När vi hade hittat ett ställe att bo på bytte vi fort om till badkläder och gick för ett första dopp i havet. Det va skönt kan jag lova efter att ha rest hela dagen. Kvällen har vi spenderat på den lokala nattmarknaden. Maten va förskräcklig så jag kan inte förstå varför den har fått så bra lovord i artiklar mm. Själva marknaden va inte heller direkt något att ha.

Imorgon ska vi försöka oss på att hyra en moppe för att upptäcka ön. Det är jag som kör så vi får se om jag skriver igen imorgon eller inte ;) Natti Natti

Can tho och Mekong Deltat

Förfesten för killen (som jag nu vet heter Fabian) som fyllde 25 år hade vi på vårt hostel. En snubbe hade köpt vodka och mixers som han bjöd på. Av någon anledning hade han tagit på sig rollen som organisatör trots att han inte kände någon. Trevligt! Efter ett tag tog vi oss ut till backpackergatan där man på kvällen sitter på typ barnstolar längst vägen och dricker fresh beer. Sen drog vi vidare till Apocalypse now och dansade loss. Det va kul! Igår sov vi länge innan vi tog bussen till Can tho. Vårt hostel i Saigon va verkligen jättebra förutom att vi va lata och bokade vår bussresa där vilket vi senare förstod var massa dyrare än om vi hade gjort resan själva. Men men. Bussresan gick bra iallafall. Först åkte vi två taxiresor och fick vänta ett tag på en busstation så hela redan tog cirka 4,5 timmar. När vi hade checkat in på ett hotell gick vi ut för att utforska stan och hittade en marknad med en massa fina klänningar för jättelite pengar. Hur ska det här gå? Kommer nog att bli tvungen att skicka hem ett paket nån gång i framtiden :P

Idag gick vi upp kl 5.15 för att ta en liten båt i det fina Mekong deltat. Kvinnan som körde båten va väldigt gullig. Först åkte vi till the floating market där man kunde köpa massa frukt och sånt från båtar. Sen åkte vi till ett ställe vid floden som gjorde risnudlar. Det va coolt att se. Precis innan nudelfabriken började båtmotorn, som påminde om en gräsklippare, att strula. Efter att vi kört ett tag på en mycket mindre flod utan några andra båtar, slutade motorn att fungera helt. Så det va bara att börja ro! Och inte kunde jag och Emelie låta kvinnan ro helt själv! Nejnej, vi hjälpte allt till vi också. Dock kom vi inte så långt men vi försökte iallafall. Efter en timme eller så kom vi ut på den stora floden igen och lyckades till slut att lifta med en större båt. Efter äventyret på floden har vi bara strosat runt i stan. Har nog en släng solsting så det får bli lite massage nu :)