Vad är väl en kväll på slottet om inte alldeles alldeles....underbar...

Efter att ha varit hemma i en vecka nu börjar jag sakta men säkert komma in i den svenska vardagen igen. Allting är så annorlunda hemma fast ändå så väldigt bekant vilket till en början var ganska förvirrande. Det kändes konstigt att allt var som vanligt fast jag har varit borta i 7 månader och sett så himla mycket, men samtidigt är det också skönt att komma hem till det vanliga. En annan sak som känns konstig är att jag tidigare hela tiden har haft ett mål att komma till - hem. Nu är jag hemma och vet inte vad jag ska göra härnäst.

Hela förra veckan var jag hemma hos mamma och tog det lugnt, solade och försökte sova ikapp. Det tog ett tag för min hjärna att förstå att klockan inte alls var fyra när den var tio på kvällen.

I lördags åkte jag till Frida, det var jätteroligt att träffa henne. Vi sjöng singstar, åt en jättegod päronpaj Frida hade bakat och gick en promenad i Lidköping som är sig likt. På söndagen kom även Emelie och vi satt mest och pratade hela dagen, hade ju en del att ta igen. I måndags kikade vi lite på stan, handlade och lagade mat. Underbart att äta normal mat igen! På kvällen förfestade vi hos Frida, blev en hel del singstar även då och senare gick vi ut på Måndax. Det var som vanligt otroligt mycket folk men vi hade väldigt roligt iallafall.

Igår följde jag med Frida till Läckö slott där hon gör sin praktik som jag gjorde förra året. Det var jätteroligt att träffa alla igen, många skådespelare som var med i år var även med förra året. Jag trivdes jättebra när jag gjorde min praktik där och längtar faktiskt tillbaka lite. Men det fanns även saker som jag kunde hjälpa till med så det kändes precis som förr att vara där. Förutom att det var en annan opera. Detta året spelades "Den tjuvaktiga skatan" av Rossini och den var jättebra!

Nu måste jag springa om jag ska hinna med min buss. Ska åka till syster idag och måla hennes hus.

Ha det så bra!

End of the journey..

Just nu sitter vi och väntar på Hong Kongs flygplats. Flyget lyfter om 45 minuter och det tar ungefär 13 timmar till Amsterdam. Jag hoppas att jag kan sova mestadels av tiden.

De sista dagarna har varit ganska händelselösa. Vi har mest strögat runt i staden, åkt färja och kikat i affärer och på marknader. Men en dag var vi och besökte Disneyland. Jag som är en disneyfantast och älskar alla det gamla filmerna tyckte det var jätteroligt att vara där och se alla figurerna och åka alla attraktionerna. Det var en mycket bra och varm dag.

När jag kommer hem kommer jag antagligen att bo hos min mamma tills vi får tillbaka vår lägenhet och eftersom hon inte har något internet kommer det nog att dröja innan jag kan blogga igen. Att lägga upp bilder på flygplatsen gick inte speciellt bra så jag får lägga upp mer bilder när jag kommer hem.

Tack till er som följt min blogg under mina sju månader utomlands. Jag hoppas att ni vill kika in igen även när jag är i Sverige.

Ha det så bra tills vi hörs igen!
Puss och Kram

Hong Kong

För att komma till Hong Kong var vi tvungna att gå igenom passkontroll och säkerhetskontroll som på flygplatsen fast vi åkte bara ett tåg över en flod. Vi är vana vid säkerhetskontroller nu eftersom det finns precis överallt i Kina speciellt på tunnelbanestationerna, som vi besökte några gånger om dagen.

Vi var även tvungna att växla in våra yuan till Hong Kong dollar när vi kom fram. Vi hade kollat upp på Internet att Hong Kong var väldigt dyrt och att det i princip bara finns ett ställe där man kan få tag på något billigt boende – Chungking Mansion. Så vi tog vårt pick och pack och åkte dit. Chungking Mansion är ett jättehus fullproppat med en massa hostels. Billigt vet jag inte om jag kan hålla med om, efter att ha kollat på kanske åtta ställen på två olika block på en massa olika våningar hittade vi ett ställe som i alla fall inte såg jättesmutsigt ut och inte var inrökt, för 130 kronor. Rummet består av en liten säng, ett nattduksbord och en liten toalett med en dusch ovanför och är på 7 kvadratmeter. Inte ens en fängelsecell är så här liten. Men vi har i alla fall två små fönster vilket det inte fanns i de andra rummen och som jag kände gjorde rummet lite större. Det är faktiskt ganska mysigt, lite som att bo i en tågvagn :)

På kvällen var vi och såg Eclipse – den nya Twilightfilmen. Jag hade precis läst ut boken så jag tyckte att det saknades en hel del men den var ändå helt underbar. Den bästa hittills enligt mig.

Idag har vi äntligen fått en biljett hem! Kvart över 12 på kvällen den tolfte åker vi från Hong Kong, mellanlandar i Amsterdam och är hemma i Göteborg  09.35 den trettonde :D Det ska bli jätteskönt att komma hem.

Nu ska jag äta godis!!

Shenzhen

I helgen har vi inte gjort så mycket mer än gått omkring och shoppat. Min väska var helt proppfull när vi lämnade Beijing och idag har vi (läs:jag) shoppat ännu mer i Shenzhen. Men bara 7 klänningar och 2 par skor, som verkligen inte får plats.. Det är numera shoppingföbud för min del.

Resan till Shenzhen var en spännande upplevelse. Eftersom vi verkligen inte har några pengar att spendera (kläder kostar nästan inget) så köpte vi den billigaste flygbiljetten vi kunde hitta som mellanlanda i Wuhan (mitt i ingenstans) där vi fick spendera en natt. Det hela började med att flyget var en timme försent och som plåster på såren, antar jag eftersom vi köpte en billig biljett, så fick vi mat och vatten. Maten bestod av två slags köttbullar, sex små bröd och några nuggets. Helt okej. Flygresan var ingen höjdare, jag har blivit sjuk och kände mig dåsig och det var väldigt mycket turbulens. Jag som annars älskar att flyga uppskattade inte den resan. Ett plus var att vi fick ett helt paket kakor var :)

Två timmar senare var vi framme i Wuhan och hade inte en aning om var vi skulle sova, vi hade räknat med att få sova på flygplatsen på någon hård stol så vi hade tagit på oss varma kläder. Men när vi frågade en man om vart vi skulle gå sa han att en buss snart skulle komma och köra oss till ett hotell. Helt gratis! Vi kunde inte tro att det var sant förens nästa dag när bussen kom och hämtade oss igen och ingen bad om några pengar. Klockan åtta gick flyget till Shenzhen, även det var väldigt guppigt. Väl framme tog vi först en buss och sen metron till det hostlet vi bokat. Vi (läs Anders) har blivit väldigt duktiga på att hitta måste jag säga :)

Imorgon bär det av mot Hong Kong. Första prioritet är att hitta till flygbolaget och be om att få hoppa på flyget i HK istället för Auckland. Håll tummarna!

Ha det gott!

Lama tempel och den kinesiska muren!

Denna veckan har vi även hunnit med att se Lama templet där de hade en buddha som var 18 meter hög.

Gårdagen inleddes med en bussresa på cirka en timme och vi blev lite smått förvånade när vi blev avslängda mitt på den stora vägen men insåg ganska snabbt att vi hade blivit matade till taxichafförerna som satt och väntade på att bussarna skulle slänga ut turister till dem. Argt försökte vi gå därifrån men hade inte ens chans eftersom vi som sagt var på en stor väg mitt ute i ingenstans. Tillslut fick vi ner priset från 400 till 185. Vi som trodde att vi kunde vara lite äventyrliga och åka till den del av muren som ligger längst bort där det inte är några turister och inte betala så mycket pengar för en turresa. Det går minsann inte när man sticker ut från mängden som vi gör.

Vanligtvis ligger smogen som ett täcke över hela staden men den dagen vi valde att åka till den kinesiska muren var det även ett regnmoln som gjorde att man knappt kunde se någonting. Pågrund av regnet så struntade vi i att gå hela vägen från Jinshanling till Simatai och tog istället linbanan upp till toppen och gick ner. Jag erkänner att jag var livrädd i den lilla hytten på väg upp. Inte för att jag är höjdrädd utan för att den gick så otroligt sakta att jag hela tiden trodde att den stannade och det var fruktansvärt högt upp. Vi var också nästan de enda människorna där så om den hade stannat kunde jag inte komma på något sätt att komma därifrån.

Det kändes riktigt häftigt att gå på den kinesiska muren och jag gillar att de inte har renoverat den delen som vi besökte så det syntes att den är gammal. Längst vägen fanns det en massa vakttorn som var från olika år. Ett var från 1300 talet och ett annat från 1500 talet. Muren slingrar sig upp över bergen så vissa partier kunde ibland vara kämpiga.

Vägen ner var en väldigt lerig stig så man fick se upp så man inte ramlade..

Det som är bra med regn är att efter regn kommer solsken! Och idag har vi fått se en blå himmel vilket vi inte trodde var möjligt i Beijing :) Det har också varit varmt som tusan, skulle gissa på en 40 grader. Så idag har vi inte gjort något ansträngande  - bara shoppat ungefär 7 klänningar för 30 kronor styck.

Är det lika varmt hemma?

Fortfarande i Beijing

Hej hej bloggen :P

Tanken var att vi idag skulle åka nattåget till Xian och se på terrakotta armen. Men efter att ha stått i kö på tågstationen i 40 minuter fick vi veta att alla tåg till Xián, Shanghai och Hong Kong var fulla till den 13 juli. Så länge vill inte vi stanna så istället hittade vi ett flyg till Hong Kong och blir kvar i huvudstaden tills på söndag.

Det finns en massa saker att se i Beijing men eftersom det är så himla stort hinner man inte göra mer än en eller två stora saker per dag. Innan har jag berättat att vi har sett Den förbjudna staden och sommarpalatset. Här är lite bilder ifrån de attraktionerna.

Ett tips är att inte gå till något turistställe på helgen då det är jätte mycket människor!

Jag är en lika intressant attraktion för kineserna som deras sevärdeheter är för mig. Undrar hur mycket jag skulle tjäna om jag tog betalt för varje kort jag är med på :P

Det ska ge tur att ta på guldknopparna på dörrarna. Det kan jag behöva!

Trädet heter Sabina Chinensis

Jättestort labyrint var det.

Sommarpalatset

En jättelång korridor med 8000 målningar

Vi åkte båt

På kvällen var vi i Olympic park och såg ljusshowen och birds nest som är i bakgrunden på bilden.