Bilder

Jul?

Dagarna bara flyger ivag. Imorgon lamnar vi annu en stad for att ta nattbussen till storstaden Sydney. Det ska bli spannande att se hamnen, operahuset och allt annat kul. Julen forsvann lika fort som den kom och det var knappt att vi markte av den. Var jul innefattade hamburgare pa Hungry jacks, en hel del shopping, stekande sol, kex, ost och vin pa balkongen och avslutades med lasagne. Ingen julstress och besvikelse over de julklappar man inte fick, eller fick och helst vill byta. Bara sol och lugn. En jul i min smak!

Igar tog vi bussen till Sea World dar vi genast forvandlades till barn igen. Det fanns en massa roligt att se och gora. Min favorit var saklart delfinerna och delfinshowen, Liisen blev lycklig nar hon fick se pingviner och Clara nar vi kollade pa isbjornarna. Det fanns ocksa en del akattraktioner men den storsta och laskigaste lyckades jag inte fa med de andra pa, men kul var det anda!

Idag ska vi lagga oss en sista gang pa stranden har i Surfers och battra pa brannan innan vi traffar de nyanlanda blekfisarna i Sydney. Jag har faktiskt borjat fa lite farg redan, eller rattare sagt borjar fraknarna ta over hela min kropp.. Battre an inget!

Imorse lamnade var brittiska rumskamrat oss. Ingen storre forlust.. Skont att slippa hennes smutsiga klader och disk liggandes overallt! Vaknade sedan av att det borjade stoka och lata i hela rummet. Fem personer sprang da runt i rummet och stadade och hade sig. Skrammande satt att bli vakt pa!

Skriv garna vad som hander dar hemma och om det ar nagot ni vill veta mer som jag inte har skrivit!

Ha en fortsatt bra jul!

GOD JUL!

Nu ar vi framme i Surfers Paradise. Helt annorlunda mot Byron Bay med massa hoghus och shopping. Innan vi gick pa bussen sa traffade Liisen en kille som kommer ifran Fagersanna dar hon kommer ifran. Det bor 600 personer dar och tva av dem var i Byron Bay samtidigt, hur stor ar chansen?

Igar var vi 8 KT:are som at middag och gjorde julklappslek pa stranden. Jag fick en badboll.

Jag forsokte att skicka julkort till alla igar pa internet men pa sekunden nar jag skulle skicka dem tog pengarna slut. Sa om ni far nagot kort kan ni val saga till..

Nu ska vi ut pa stan och kopa julklappar till oss sjalva :) Ikvall ska vi inte ata nudlar som alla andra dagar utan ga ut och ata pa restaurang och lyxa till det.

Nimbim och fyren

I sondags var vi i Nimbim. Vi hade ingen biljett sa vi blev overlyckliga nar vi tillslut hittade de tre sista pa en Shuttle bus eftersom det en gang i manaden ar en marknad dar. Men nar vi satte oss i bussen borjade det osregna sa nar vi kom fram va det ingen marknad iallafall.. Nimbim ar ett stalle uppe i bergen dar manniskorna lever kvar i 70talet och i varje horn satt det folk som rokte eller salde marijana. Trevligt stalle. Affarerna hette bland annat BringAbong och happy herbs.

Fyren i Byron Bay

Clara gor pannkakor

Regnskogen

Liisen med fiskrensvin i koket

Fiiint!

Igar va vi uppe och kollade pa fyren. Det var en valdigt vacker vag att ga men det va otroligt jobbigt och varmt. Var helt genomsvettig nar vi val kom fram. Nar vi satte oss blev jag biten av en jattemyra pa laret! Kandes som ett getingstick, gjorde jatteont.

Nar vi lag pa stranden en dag sag vi en massa delfiner simma lite langre ut :)

Nu ska vi ga och lagga oss pa stranden och forsoka fa lite farg.

Hoppas att ni far en mysig jul. Det blev iallafall en vit jul for er i ar, det hander ju inte for ofta.. Imorgon aker vi vidare till Surfers Paradise! God Jul!

Puss och Kram

Pics

Beachen!

Vart hostel

Hogsta punkten i Byron Bay

Nimbim

Byron Bay

Nu ar vi framme i Byron Bay, en jattemysig och fin hippiestad vid havet. Det var en lang bussresa men det gick ganska fort eftersom vi sov nastan hela vagen. Nar vi lamnade Sydney akte vi forbi Operahuset som var upplyst, valdigt fint! Vi stannade tre ganger sa man kunde stracka pa benen, pa ett stalle flog det runt hundratals stora guldskalbaggar. Nar vi inte sov pa bussen kollade vi pa det otroligt vackra landskapet utanfor, jag hade inte forvantat mig att det skulle vara sa gront som det ar och brevid vagen skuttade det kangruer. Busschafforen sag ut som han som spelar Fred Flinta. Nar vi kom fram stekte solen, nar vi akte fran Sydney kl 23 pa kvallen var det 31 grader. Vart hostel - Nomads ar ett jattefint och frascht stalle. Vi bor med 5 andra, jag trodde att det skulle vara lite jobbigt men det gar faktiskt jattebra! Efter vi fatt var nyckel till rummet bytte vi genast om till bikini och gick till stranden. Stranden ar underbar! Tyvarr blaste det lite och det var stora vagor sa vi stannade inte sa lange och jag ar fortfarande lika vit..

Pa kvallen satte vi oss pa uteterassen och drack vin gjort pa fiskrens, agg och mjolk bland annat. Mums! Spelade kort med ett gang och den som hade mest poang pa handen nar spelet va over forlorade och fick kora ett spel som heter "Busdriver". Nagon som hort talas om det? Sjalvklart forlorade jag. Bada gangerna. Vilket resulterade i att en hel del fiskrens rann ner.. Senare gick vi till ett stalle som heter Cheeky Monkey dar dansa pa bordet fick en helt ny innebord. Det fanns inte ens nagot dansgolv, bara bord.

Idag har vi hangt pa beachen men det har varit lite mulet och senare regnade det. Nar vi kom hem at vi lite och sen stensomnade vi alla tre, jattelange. Nar vi vaknade var det forsent att ga ut tyckte vi sa vi har slappat pa hostlet istallet. Nu ar klockan halv 1 pa natten och vi ar hungriga sa ska ga ut och ata lite.

Glom inte kommentera nu!

Puss och Kram Sabina

Lite bilder

Chinatown och ja jag ar blek!

Hong Kong dar vi spenderade ca 15 minuter

Vart hotell pa Kings Cross

Framme!

Det tog manga timmar men nu ar vi antligen framme! Flygresan gick smartfritt, sov, at och kollade pa film mest. Nar vi kom fram till Sydney fick vi veta att vart bagage tog ett annat flyg och skulle komma till vart hostel Chili Blue Backpackers pa Kings Cross idag den 17 istallet. Det skulle komma klockan 12 och den ar nu 5 over sa jag borjar bli lite orolig. Ikvall har vi tankt att hoppa pa en nattbuss vidare till Byron Bay dar vi ska sova i 5 natter, det ska bli skont att vara pa ett stalle ett tag sa man kan landa.

Tidsskillnaden i Australien ar 10 timmar fore er dar hemma och Nya zeeland ar 12 timmar.

Det ar valdigt varmt har! Nar vi landade klockan 21 var det 24 grader ute!

Ha det sa bra!

Kram Sabina

Glom inte kommentera :)

Lucia

Igår var jag en sväng i Grästorp för att ta farväl av familjen en sista gång innan jag åker. Först åkte vi till mamma som har skaffat sig en papegoja som heter Jacko. Både jag och Anders blev förälskade och den ville sitta på axeln hela tiden och bli kliad på huvudet.

Anders och  Jacko

Tre nyfikna pojkar

Sen var vi hos min syster och åt pizza, delade ut julklappar, spelade finns i sjön och spelade med goggos.
Nu ska jag återgå till packandet! Första gänget åker till Australien imorgon sen är det min, Liisens och Claras tur. Tjohoo!

KLAR!

Inte en dag för tidigt blev jag färdig med hemtentan. Ärligt talat vet jag inte ens om mina svar är rätt, Bengts frågor är hemskt konstiga. Men det får bära eller brista. Jag är iallafall glad över att ha fått ihop 20 sidor med text på.. Ska åka in till skolan och skriva ut den snart.

Bilder från Louisiana i Helsingör

Onsdagen spenderades med ärenden på stan. Jag började med att växla in alla lösa pengar som låg och skräpade här hemma. Sammanlagt 4650 risksdaler blev det som genast sattes in på mitt nya Ica kort som jag nu har fixat.
Sen blev det lite inhandling av nödvändigheter och en spruta svinvaccin. Det var en annorlunda upplevelse må jag säga. Det kändes som vi var judar på väg till ett koncentrationsläger och jag skulle inte bli förvånad om vaccinet är ett sätt att utrota mänskligheten. Jag slår vad om att mäktiga människor som Obama och kungen inte har tagit vaccinet. Och vilken smärta dessutom! Det är först idag som jag kan lyfta min arm något. På kvällen var vi på bio och såg New Moon. I like!! Den skapade väldigt många känslor på en och samma gång.

Imorgon kväll åker jag till syster för att fira jul. Planen är en sista svensk pizza och julklappsutdelning.

På tisdag morgon sätter jag mig på flyget till Sydney och måste gå upp senast kl 04.00. De första dagarna kommer bli sjukt skumma tidsmässigt men jag hoppas att jag kan sova mycket på flyget.

Puss och Kram Sabina

Grissjukan

Ska man ta vaccinet eller inte??

8 dagar kvar

Mitt Ica kort kom idag och resfebern börjar sakta krypa sig över mig. Självklart fungerade inte kortet! Vilken tur att jag har så många dagar kvar innan jag åker..

I torsdags var det sista dagen i skolan med redovisningar och ett väldigt bra luciatåg av ettorna. Jag var inte beredd på att bli så rörd som jag blev när vi sjöng klasslåten. Fick inte ur mig en ton. Kvällen tillbringade vi på Krog & Kompani med middag och tal, efter det gick vi till baren och kvällen avslutades med en sista efterfest på skolan.

Bästa klassen någonsin!

Helgen gick i julens tecken. På lördagen var mamma och morfar hemma och åt julmat och hade julklappsutdelning. Den andra advent firade vi jul hos Anders familj med god mat och även där en del klappar.

Massa plugg

Nu har jag suttit i två dygn och bara pluggat. Duktiga jag! Har nästa gjort färdigt tre frågor vilket innebär att jag bara har tre frågor kvar! Det ska bli skönt när det är färdigt. På torsdag är det Hjo redovisning så även morgondagen kommer att spenderas på en hård trästol framför datorn. Kul.

Tänk att jag om två veckor kommer att sitta på ett flyg till andra sidan jorden. Jag har ingen aning om vad jag har att förvänta mig. Hoppas bara att de boenden som vi har bokat är bra och att det går någotsånär som vi har planerat. Jag hoppas även att jag hittar någon LiA snart. Har skickat till bland annat Sydafrika, Sydney, Singapore, Karibien och Hong kong. Jag fick inte det i Hong kong som jag var mest sugen på eftersom det visade sig att hon bodde i Grästorp!? av alla ställen på sommrarna. Världen är bra liten..

I söndags passade jag och Anders Linus, Felix och Albin hos syster. Det var kul att mysa med dem en hel dag innan jag åker. Vi gick fram till torget och såg Grästorps ljuständning. En stor skillnad från Lidköpings fjuttiga.Det var fullt med folk och det var väldigt mäktiga fyrverkerier.