Dag 25

Jag är nu inne på min fjärde vecka på gården. Det är mycket lättare när jag har kommit in i det men det är fortfarande vissa saker som ska göras som inte har fastnat eftersom det alltid är någon annan som hinner göra det.



På gården har de 900 kor som är indelade i fyra hjorder. 
Först är det den gröna hjorden där det är många nya kossor som tex har fått sin första kalv. Eftersom de inte är så erfarna och är i tonåren så sparkas de väldigt mycket och kickar av maskinen hela tiden. Runt fyra femtiden på morgonen när de blir mjölkade är tålamodet inte på topp. Några trevliga damer i den gruppen är 1048, 1043 och 993. De plus några till vill verkligen inte bli mjölkade men de har helt sprängfyllda tuttar så blir de inte mjölkade kan de få infektioner och dö. Så det är viktigt att de bli ordentligt mjölkade och att man alltid sprejar dem före och efter med desinfektion. 

Den andra gruppen kallas de gula och de damerna är de äldre och erfarna så de sparkar oftast inte av maskinen. Istället är de väldigt lata och vill inte ens gå på plattformen så man får gå upp sjuttioelva gånger och putta på dem. Det kan också vara ansträngande för tålamodet vissa dagar. De börjar dessutom bli höggravida så det är förståeligt att de är långsamma.

Den tredje gruppen är de blåa. De vill väldigt gärna gå på plattformen eftersom de vet att de får mat när de står där. Men de vill istället inte gå av för de vill ha mer mat så då måste man putta ut dem. De är ju smarta också och har lärt sig att de kan springa tillbaka när ingen tittar. Kossa nummer 777 kommer alltid tillbaka. En dag tog jag ut henne fem gånger innan jag tillslut följde med henne hela vägen ner till hagen. Envisa kossa.

Den bästa gruppen är den sista. Det är de sjuka kossorna. De är bara runt tjugo stycken och med dem går det lugnt och trevligt. 

På plattformen som ser ut som en karusell får det plats 60 stycken kor och de blir mjölkade i ungefär 10-15 minuter två gånger om dagen. När de inte blir mjölkade och matade står de ute i stora hagar så att vara mjölkkossa är inte alls dumt.

Igår när vi var på den gröna och första hjorden ramlade en kossa på plattformen och jag blev rädd att hon var sjuk. Medan vi väntade på att Andy som tar hand om gården skulle komma försökte vi förgäves att få upp henne så jag var säker på att hon skulle skjutas. Men när Andy kom fick han upp henne lätt som en plätt och berättade att om en kossa ramlar på plattformen kan den inte ta sig upp på egen hand. Klumpedunsar.






Kommentarer
Ellinor

Haha jag skrattade när jag läste texten om kossorna. Skulle vilja se dig och Gerrit i action. Ni kommer ju att bli proffs på att mjölka kossor ;)

2015-05-05 15:58:44
Ellinor

Haha jag skrattade när jag läste texten om kossorna. Skulle vilja se dig och Gerrit i action. Ni kommer ju att bli proffs på att mjölka kossor ;)

2015-05-05 15:58:45
Silke

Men, sprängfyllda tuttar har ju kossorna av två anledningar - 1 de är avlade som MJÖLKKOR och 2, mjölken är ju inte våran utan kalvens. Låter man det ske naturligt och låter kalven dia är det ju inget att oroa sig för. Jag tror nog också att de inte börjar bråka och sparkas om dens kalv diar, men nu pratar vi om maskiner som är en helt onaturlig miljö och process för en ko.

2015-05-30 09:24:43
URL: http://silkez.blogg.se/

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0