El nido, Palawan

Efter Manilla tog jag och Gerrit flyget till ön Palawan och Puerto Princessa där vi sov en natt. Sen tog vi en van i fem timmar till strandstaden El Nido. Här finns det fyra olika turer med island-hopping där man kan åka till de olika öarna som finns utanför staden. Vi valde att åka på tur A där vi simmade i tre olika lagooner och snorklade med fina fiskar på två olika ställen.



En dag hyrde vi en moppe och åkte till en stor strand som vi fick ha helt för oss själva i några timmar. Vid lunch åkte vi till en annan strand lite längre bort där en amerikan hade byggt ett hus där man kunde hyra ett rum eller ett tält. Han hade även en restaurang där vi åt mycket goda hamburgare. Hans strand var snäppet finare än den vi låg på tidigare men den var full med strandloppor som tydligen älskade svenskt blod. Vi stannade och kollade på den vackra solnedgången och när vi åkte hem var luften full av insekter som drogs mot moppeljuset. Inte så trevligt när man inte har något för ansiktet. Kände mig som Jim Carrey i Dum & dummare.
 

Idag skulle vi lämnat El Nido men när vi kom till båten skulle den inte gå längre eftersom det inte var så många som hade köpt biljett. Så istället fick vi hitta ett nytt boende och hoppas på att båten till Coron åker imorgon istället. Väldigt typiskt för asien att något sådant händer. Förutom i Japan där allt gick exakt när det skulle och inte en sekund tidigare eller senare. Jag saknar Japan ibland. Speciellt toaletterna. Här får man vara glad om det finns en toalettring. Fast Filippinerna är iallafall väldigt vackert och väldigt varmt så jag stannar hellre här de sista veckorna innan jag åker hem till Sverige igen. Den 1 juni sätter jag mig på flyget och är förhoppningsvis hemma efter 30 timmar. Tillbaka till verkligheten för ett tag igen.



Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0