STORT GRATTIS FARMOR!

Idag är det ingen vanlig dag, för det är min farmors 70-års dag och det firas med ett stort kalas på Bornholm. Hela släkten har samlats där ifrån Tyskland, Danmark och Sverige. Själv är jag fortfarande i Kina och missar hela den här viktiga tillställningen. Jag hoppas att de har det jätteroligt utan mig! Det tvivlar jag dock inte en sekund på :)

Farmor och jag

De senaste dagarna har jag och Anders gått och gått och sett bland annat den förbjudna staden och sommarpalatset. Båda enormt stora områden! Vi såg även ljusshowen på Olympic Park ikväll. Imorgon blir det ännu mer promenerande och planen är att se två tempel samt shoppa.

Kram!

Från Chinatown till Chinaland

Flygresan till Kina gick bra förutom att det inte blev så mycket sömn. Resan till vårt hostel är en annan historia. Först och främst så hade vi ingen aning om någonting när vi steg av flyget, det enda vi visste var att vårt hostel ligger brevid den förbjudna staden och vi hade en adress och ett nummer. Det hjälper dock inte när ingen kan engelska eller ens läsa latinska bokstäver. Med hjälp av lite teckenspråk hittade vi i alla fall en buss till tågstationen. Den var jättestor och kändes som en flygplats. Man fick till och med gå igenom en säkerhetskontroll innan man gick in. Sen skulle vi ta en taxi och den femte kunde vi hoppa in i. De andra kunde ingen engelska alls eller så skulle de ha 180 kronor när det kostade 20 kronor.

Kina är stort! Bara vägarna är enorma så även om avståndet som syns på kartan ser litet ut så är det i själva verket jättelångt. Det är dessutom lite läskigt att gå över de stora vägarna.

Men det är inte det enda som är annorlunda i jämförelse med Sverige, eller något annat land jag har varit i för den delen. Några andra saker som jag har lagt märke till är att kineser kan vara väldigt oartiga, även om man står i kö (tillexempel till passkontroll) så försöker de tränga sig före, vilket är väldigt irriterande. En annan sak är att de kan vara väldigt äckliga, de pissar ute och harklar sig och spottar precis överallt. På restauranger står det till och med inget spottande! Men det står även att man inte får röka och hela den restaurangen vi åt lunch på var full med folk som rökte. Kineserna är även väldigt temperamentsfulla har vi märkt. Vi har sett en hel del bråk och idag såg vi även ett våldsamt slagsmål med tillhyggen mitt på ljusa dagen.

En halvpositiv sak är att de tycker att jag är vacker eller i alla fall intressant för de är inte alls diskreta när det stirrar. Det första jag fick höra vid frukosten på skranglig engelska var att jag var vacker. Halvpositivt säger jag för att Anders inte tycker att det är speciellt roligt och allra minst när även han måste vara med i alla kort som de vill ta på oss.

En annan positiv sak är att det är väldigt rent överallt. På tåget såg jag fyra städerskor och det var bara en vagn av kanske tio. När vi gick av tåget vände de på alla säten för att de skulle åka åt det andra hållet och tvättade hela tåget som förresten gick i 333 kilometer i timmen.. Som sagt – annorlunda..

När vi igår tillslut hade installerat oss i det lilla rummet som vi delar med en tysk och en engelsman så gick vi ut för att hitta något att äta. Vi hittade en nattmarknad med bland annat skorpioner, sjöstjärnor, larver, sjöhästar, och skalbaggar. Inget vi var så sugna på att äta just då så istället hittade vi ett ställe med en kock som stekte maten framför ögonen på oss. Det var dessutom väldigt gott. Nattmarknaden får vi ta en annan dag.

Idag har vi gått runt i Peking och kikat. Vi besökte himmelska fridens torg som är världens största torg. Och ja det var stort och riktigt mäktigt att se! Den förbjudna staden ligger bredvid men eftersom det bara var några timmar kvar tills det stängde så gick vi inte in utan ska gå dit imorgon istället så att vi har hela dagen på oss. Vi tog istället en promenad till The tempel of heaven park. Det tog ett tag att gå och det var många mopedtaxis som väldigt gärna ville köra oss och följde efter oss och blev arga som tusan när vi sa nej. En trevlig tjej hjälpte oss vart vi skulle gå när vi inte visste var vi var eftersom allt står på kinesiska överallt. Då blev en mopedchafför arg och jag tror inte att han sa särskilt snälla saker till henne. Hon var i alla fall jättegullig mot oss och det är bra med kineserna att väldigt många faktiskt är väldigt söta och hjälpsamma. Även om de bara kan två ord på engelska.

Sover överallt gör de också!

Det är mycket intryck och mycket att se i Peking och jag är helt slut efter en heldag till fots. Jag orkar inte ens följa med ut ikväll. Då är det något fel..

Så var min midsommar år 2010. Hur var din midsommar??

Nu ska jag fortsätta kolla på koreanerna när de hejar på fotbollen vilket är helt galet!

Bilder från Port Dickson

Vi åkte till stranden för att bli lite bruna innan vi åker hem men med min lycka så regnade det såklart båda dagarna vi var där...

Väsentliga ting!

Stranden i Port Dickson

Vi är nu tillbaka i Kuala Lumpur. Tog en tidig taxi och hämtade våra pass på den kinesiska ambassaden. Idag har vi shoppat de sista souvenirerna och försöker hitta ett boende i Peking. En man från Texas berättade att det inte finns Facebook i Kina men jag hoppas att det iallafall finns internet någonstans.

Imorgon flyger vi tidigt, resan tar cirka sex timmar och det ska bli spännande att se vad vi kommer att hitta på i Peking på midsommarafton. Vad ska ni göra på midsommar?

Nu ska vi gå till Chinatown och äta. Ha en underbar midsommar!

Puss och Kram

Port Dickson

De senaste dagarna har varit ovanligt varma. Runt 35 grader och sol är ganska outhärdligt i en storstad som Kuala Lumpur. Det blir även väldigt varmt när man går in och ut ur en massa shoppinggallerior där det är jättekallt. Dagarna har mest spenderats promenerandes runt staden. På kvällen har jag jobbat medan Anders har kollat på fotboll. Vi hade tänkt åka upp i Petrona Towers men (som vanligt) var biljetterna slut och ville man ha en biljett var man tvungen att komma innan klockan åtta på morgonen men vi hade tänkt göra det idag måndag när det såklart var stängt. Så det blev inget med det, vi fick nöja oss med att se tornen nedifrån vilket jag är glad över att vi har gjort. De är väldigt häftiga..

Chinatown

Little India

När vi tog kort vid tornen var det en kines som också tog kort på mig, det märkte jag först när han kom fram och visade mig dem och undrade om jag ville ha något kort. Hans kort blev mycket finare än våra. Jag vill ha en bra kamera! Ska kolla om det finns någon i Kina.

Igår köpte vi biljetter till Kina till den 25:e (midsommarafton!). Där ska vi först åka till Peking och se den kinesiska muren, sen kanske Shanghai och sist Hong Kong där vi ska kolla om vi kan hoppa på flyget eller om vi måste åka tillbaka till Auckland. Hoppas att det funkar!

Idag var vi på kinesiska ambassaden och ordnade visum. Sen åkte vi tillbaka till hotellet och hämtade våra väskor, tog monorailen, bytte till LRT:n, tog en buss till Seremban och bytte sen till en buss till Port Dickson där vi är nu. Det tog ett tag. Här finns inte en enda vit människa mer än oss! Det är ett ställe dit många i Malaysia åker på semester och på helger. På sätt och vis det skönt men det innebär även att det bara finns mat i stånd som har legat ute hela dagen. Inte så kul.

Nu ska vi ligga det sista två dagarna på en strand och steka så att vi förhoppningsvis får ha lite färg kvar innan vi kommer hem :)

xoxo

Kuala Lumpor

Nu är vi framme i Kuala Lumpor efter en halv natt i en lyxig buss med stora säten och en halv natt på ett halvskabbigt hostel. Dagen har spenderats med att hitta ett nytt hostel, ett besök på den kinesiska ambassaden, strög i Chinatown och häng vid vackra Petrona towers.

När vi skulle till den kinesiska ambassaden tog vi en taxi eftersom det skulle ta 10 minuter och var för långt att gå. Men eftersom det var så himla mycket trafik så tog det en timme! När vi äntligen kom dit hade de stängt för fem minuter sedan och öppnar inte igen förens på måndag. Vi som hade tänkt att åka någon annanstans på söndag :(

Petrona towers

Nej nu måste jag fortsätta jobba! Ha det gott!

Mot Malaysia

Idag tar vi en buss till Kuala Lumpur vid midnatt. Resan ska ta ungefär 6 timmar och jag hoppas att det inte är för kallt så jag kan sova.

Igår åkte vi till Sentosa trots regnet. När vi kom fram hade det slutat regna ändå. Sentosa var en jättestor ö med en massa olika aktiviteter. Bland annat finns där en strand som är gjord från sand från Indonesien.

Vi var och kollade på undervattensvärlden där det fanns alla möjliga fiskar, hajar och en dungon. Vi såg dessutom en delfinshow med rosa delfiner. Showen var inte så rolig i sig men rosa delfiner ser man inte varje dag.

Idag tog vi MRT:n (tunnelbanan) till Sentosa igen och tänkte gå på Universial studios men det var tydligen något skollov nu så det var slutsålt tills på söndag!

Så istället så gick vi på en 4D attraktion. Det var en film om pirater och det kändes som man var med i filmen - stolen man satt i hoppade upp och ner, man fick vatten i ansiktet och det kändes som man blev biten på benen. Ganska häftigt.. Sen åkte vi en annan attraktion som var som en berg och dalbana fast man såg en 4D film. Resten av dagen har vi strögat runt i Chinatown och Little India.

När vi gick av MRT:n kom det fram en tjej till Anders och frågade om han ville var med i ett tvprogram, vi hann aldrig fråga vad det handlade om, men tyvärr så skulle vi ju åka vidare idag så han blev tvungen att tacka nej :P
Jag undrar vad det kan vara för program som han skulle passa så perfekt i?

Vi hörs i Malaysia!

Singapore!

Hello!

Nu var det ett bra tag sedan jag skrev såg jag. Tiden går fort när man har roligt. Vad har då hänt sen sist? Efter Ubud tog vi en taxi till Sanur. Jag blev lite smått förvånad när taxichaffören plötsligt hoppade ur bilen för att sedan slå till en kille på en moped. Sen satte han sig i taxin igen och gormade något obegripligt på indonesiska. Resten av resan vågade ingen i taxin säga ett ord..

Ground zero i Kuta

I Sanur bodde vi på ett ganska fint hotell med pool. Efter Sanur åkte vi till Kuta, rummet där var inte lika fint men vi hade pool där också. Så när jag inte jobbade så låg vi antingen vid poolen eller på beachen. Under den tiden läste jag Snabba cash och två till sanna berättelser om två tjejer med hemska barndomar – Skadad och Trasig. De sanna böckerna läste jag ut på två dagar så bokhandlarna måste ha tyckt om mig. Det gjorde dock inte Anders under de dagarna eftersom jag då var väldigt arg av mig. Nu har jag köpt en tjejbok så att jag ska bli glad :D

Solnedgång i Kuta

Nu är vi i Singapore! Flygresan gick bra men det blev inte så mycket sömn den natten så när vi kom fram till vårt hostel – InnCrowd i Little India, så sov vi i en timme. Singapore är ett häftig ställe med otroligt mycket människor, höghus och shoppingkomplex överallt och det är dessutom väldigt varmt. I alla fall utomhus. I biosalongerna, som vi filmfantaster har besökt fyra gånger, är det jättekallt!

Världens största fontän

Eftersom Singapore är väldigt stort har vi åkt en hel del tunnelbana och sett en hel del. I Little India har vi sett indier, känt doften av curry och lyssnat på bollywood musik.

I Chinatown har vi sett massor av kineser och tempel samt känt doften av rökelse.

På Arab Street har vi sett flera gator med affärer fulla med otroligt vackra tyger, lyssnat på bönerop från kejsarens moské, känt doften av vattenpipa och fått flashbacks från Egypten.

Kejsarens moské

Ett av mina smultronställen i Singapore är Bugis Street där det är oändligt många små butiker under samma tak med billig shopping. Men efter att ha köpt fem klockor kom jag på att vi inte ska åka hem riktigt än och att många saker tar mycket plats. Singapore shoppingen är full av söta gulliga saker och kläder, Hello Kitty och rosa. Sånt som jag älskar och Anders hatar :D

Idag hade vi tänkt åka till Sentosa där det bland annat finns en undervattensvärld och Universal studios. Så vi gick upp tidigt men såg att det ösregnade ute. Så nu vet vi inte vad vi ska hitta på idag..

Imorgon åker vi vidare till Malaysia med buss!

Ha det så bra!

Puss och Kram

Äventyr

Moped är ett jättesmidigt sätt att åka runt i en stad. Så idag hyrde vi en igen för ungefär 40 kronor dagen. Vi åkte runt och kollade på risfält och djungel och stannade på Goa Gajah, elefant grottan på svenska. Där gick vi runt och kollade i några timmar. Sen skulle vi gå till ett djungeltempel, eller jangel tempel som de kallade det. Spännande tänkte vi. Vad vi inte visste var att det var rena dödsstigen för att komma dit. Vi blev guidade av en man som var barfota och såg ut att vara 100 år gammal. Flera gånger sa vi att han inte behövde följa oss eftersom det var långt, men vi var ändå glada att han följde med och visade vägen.

Stigen började med några trappsteg men sen var det bara berg neråt med två centimeter lera på sen den senaste veckans regnfall. Totalt livsfarligt var det och det fanns ingenstans att hålla i sig. Det fanns väl runt 50 ställen där vi hade kunnat halka ner i floden långt nedanför. Efter en halvtimme kom vi tillslut ner för berget och fick gå över en bro gjord av fyra bambuträd.

Som jag tror jag har berättat innan så finns det otroligt mycket myror i Indonesien. Låter man något ätbart ligga framme kommer det genast fullt med myror. Även djungeln var såklart full med myror men dessa var elaka bitande små kryp. Såklart var bron över floden full med sådana myror vilket inte gjorde det lättare.

När vi kommit över bron meddelade den väldigt gamla mannen att vi nu skulle ta av oss skorna för nästa etapp skulle vi gå i den bruna floden på stockar och stenar utan något att hålla i. Jag som trodde att templet skulle vara på andra sidan bron sa snällt nej tack och förberedde mig på att överleva vägen tillbaka istället. Trots att det hela var en dödsfälla så var vägen i djungel otroligt vacker och det var samtidigt kul! Men det lär dröja innan jag ger mig ut på ett liknande äventyr igen..