Första veckan i Australien och Melbourne

Flygresan till Australien gick kanon. Vi försökte att sova så mycket som möjligt men vi kände oss ändå jetlaggade i några dagar efter vi hade kommit fram. Jag blev dessutom genomförskyld, antagligen av airconditionen på flyget så de första dagarna var lite tuffa. Men det var superkul att träffa bästis igen! Senast jag hängde med henne var förra året när vi reste runt i Asien tillsammans i en månad. Emelie bor i Melbourne med sin kille Rupert och gör sin PhD här. Jag och Gerrit har fått äran att sova på deras soffa tills på söndag då vi flyttar in till vår egna lya. 
 
Det tog oss tre-fyra dagar att hitta vårt lilla hus som vi delar med ägaren Bruce och hans två katter. De fyra andra ställena vi tittade på var förfärliga och hade alla vardagsrum där det bodde en eller två personer. Och för samma pris de skulle kosta har vi nu hittat ett hus med massa plats, två katter plus en städerska. Jag är nöjd.
 
De dagarna vi har stannat hos Emelie har hon guidat oss runt, lärt oss allt hon kan om Melbourne och presenterat oss för folk de känner. I lördags var vi ute på landsbygden hos en vän till Emelie. Där bjöds det på mat, trevligt sällskap och en fantastisk utsikt. Vi såg dessutom fyra kängurur! En annan dag var vi och grillade med hennes ingenjörsvänner och vi har varit på restauranger och pubar. Väldigt mysigt har vi haft men nu är det dags för allvar..
 
 
Idag fick jag nämligen ett jobb! Det var Emelies vän som tipsade om att hennes jobb behövde folk. Så idag var jag på intervju och fick jobbet :) De är ett företag som hyr ut bilar -goget, antingen nån timme eller några gånger i veckan. Väldigt smidigt! Det är lite samma koncept som vi har i Sverige i vissa storstäder att man kan hyra en cykel och sen lämna tillbaka den när man är färdig. Så mitt jobb blir att dela ut broschyrer och stå på olika event och festivaler. Det ska bli kul! Jag har dessutom ett provjobb imorgon i en butik som säljer bröllopsklänningar. Jag är lite nervös inför det men det ska samtidigt bli spännande. Butiken ligger på samma gata som vi bor på så jag behöver inte pendla lika långt till det jobbet om jag får det. 
 
 

Kommentarer
Liisen

Å vad roligt att höra! Både boende och jobb redan, bra jobbat! 😃 hälsa Geirit och tacka så mkt för bröllopspresenten, vi åååååt supergott för hela slanten 😃 kram kram

2014-10-24 20:37:03

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0