Mjölkbonde i Australien

Sista flygresan gick också bra fast det blev inte så mycket sömn. Jag blev tagen i tullen på flygplatsen för att jag hade med mig för mycket snus. Jag hade fått i uppdrag av en tjej från Sverige som jag bor med att ta med en stock så då trodde jag såklart att jag fick ta med det. Men det visade sig att man bara får ta med sig 50g tobak in i Australien. En dosa är cirka 22g så man får bara ta med sig två dosor men tullmannen var snäll och lät mig ta med tre. Hade jag velat ta med de andra sju dosorna hade jag fått betala skatt på dem på runt 700-800kr. Det ville jag inte.. 

Resan från flygplatsen till Lucindale där vi bor tog fem timmar och på vägen stannade vi i Naracoorte och storhandlade eftersom det är fyra mil till närmaste affär. I Lucindale bor det 500 personer och en himla massa kossor och får.


Igår jobbade jag för första gången och fick lära mig att cup on och cup off. Det vill säga sätta på maskinen på spenarna och att sedan ta av dem. Det är viktigt att det är rent och fräscht och det är inte lätt när det är bajs överallt. Kossorna åker runt som i en karusell och när de har åkt runt ett varv går de ut igen men många av dem vill gärna stanna kvar eller till och med gå in igen för när de står där får de mat. Så det måste man ha koll på hela tiden så de inte åker ett till varv. Sen vill de gärna sparkas också när man ska sätta på maskinen så man får vara försiktig.


Jag får berätta mer om jobbet när jag har kommit in i det lite mer. På måndag ska jag bli upplärd av ägaren och jag hoppas att jag kan gå bredvid lite till imorgon så jag är förberedd. Jag ska även lära mig att köra vår van imorgon för det har jag inte lärt mig än.


Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0