Packing beans in Bowen

Jag har nu jobbat två dagar och varit ledig två dagar. Den första dagen började jag klockan sex och hade en liten introduktion om bland annat säkerhet. Efter den fick vi vänta i ungefär tre timmar innan vi fick börja jobba. Helt plötsligt kom Gerrit till skjulet. Han hade varit ute på fältet och plockat pumpor (det blev pumpor istället för paprika) och en halvmeter ifrån honom hade en brunorm dykt upp. Han såg den aldrig själv utan det var kanadensaren bredvid honom som såg ormen som var mellan dem. Han skrek då SNAKE! och Gerrit började springa utan att vända sig om. Kanadensaren hade kollat bak för att se vad den gjorde och den hade rest sig upp och bitit i luften. Jag kan tillägga att en Brunorm är en av världens farligaste ormar och just nu är det början på sommaren och parningssäsong. Gerrit sa upp sig omedelbums och gick till mig i skjulet. Förhoppningsvis kan även han få börja jobba i skjulet nästa vecka. Antagligen får han ett ännu lättare jobb än mig för jämställdhet pysslar de inte så mycket med i det här landet. Tjejerna får stå på en och samma plats hela dagen och sortera ut dåliga bönor medan killarna får bära, tejpa, städa och köra truck med mera. 

Mitt jobb är iallafall inte svårt. Jag börjar jobba klockan fem på morgonen. Det tar 30 minuter att åka till skjulet och vi har 30 minuters lunch. Hur länge vi jobbar beror på hur mycket bönor som kommer in. Igår jobbade jag sju timmar och jag tjänar 21.60 dollar i timmen. Det är så mycket bättre än att behöva plocka frukt där de betalar för vikten. Så nej, jag ska inte klaga. 


Förra veckan kom det upp en brunorm på bandet med bönorna. Det fick Gerrit till att bli lite skeptisk även till att jobba i skjulet. Men så kommer han nog inte att att stå vid bandet ändå. Igår när jag jobbade kom det upp en död fågel så man kan hitta lite allt möjligt. Det är väl också därför vi jobbar med att sortera bort sånt som inte ska vara där. 

Kookaburra bor i ett gummiträd...

Imorgon kommer vi antagligen få flytta ut från Alan och Pinkys lägenhet och flytta in till stan till ett kollektivhus. Så idag ska vi bara ta det lugnt och njuta av tystnaden och att ha en hel lägenhet för oss själva. 




Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0