Abel Tasman

Nu har vi kommit hem ifrån vår utflykt i nationalparken Abel Tasman. Det var obeskrivligt vackert! Vi lämnade Nikau Apartments kl 7 på onsdag morgon och åkte till Kaiteriteri där vi delade upp oss i två grupper. Ena gruppen paddlade waka och min grupp började gå. På vägen längst bergen såg vi vackra vita stränder, havet i olika nyanser av blått, regnskog och vattenfall och lyssnade på ljudet av cikador och bell birds. Kort och gott var det en helt okej promenad. På vägen stannade vi på en strand och badade och en annan strand och åt lunch och efter cirka 4 timmar kom vi fram i Anchorage. Halva klassen sov i tält och andra halvan inklusive mig själv sov i en hut på madrass. På kvällen började vi lära oss Rakao som är en slags maoridans/fighting med pinnar och efter det lyssnade vi på en kiwi som berättade historier.

 

När jag satte mig upp nästa morgon blev jag chockad av att se en monsterinsekt sitta på mitt lår! Senare fick jag veta att det var en Weta och att det inte var ofta man såg dem när det är ljust. Jag som annars är väldigt morgontrött var i alla fall klarvaken efter det mötet.


En Weta

Innan frukost tränade vi och gjorde lite Rakao. Sen gick vi en promenad med Mark som berättade om nationalparken. Efter det gick vi runt med Mike som berättade om maorimedicin och lärde oss att fläta en blomma av flexblad. Vi gjorde en jättegod fisksoppa till lunch och under tiden vi åt lyssnade vi på kiwin som berättade ännu en historia. På eftermiddagen paddlade vi waka och eftersom det var sea breeze var det stora vågor och kallt! Så det tyckte inte jag var så roligt.. Men vi såg i alla fall några sälar som låg och solade och matade sina bebisar J När det blev mörkt gick vi till några grottor som låg på slutet av den stranden som vi bodde vid. I grottorna fanns det fullt av lysmaskar som lyste upp grottorna som stjärnor och i en jätteliten och trång grotta var det fullt med Wetas i taket! Det var spännande..


Dagen efter packade vi ihop oss och eftersom jag gick första dagen fick jag paddla waka hem. Jag satt längst bak och fick hjälpa till och styra ibland. Denna gång hade vi medvind och det var inte så vågigt som dagen innan så det var faktiskt riktigt roligt. Vi såg även då en stor säl som simmade inte långt ifrån wakan.

När vi kom hem på eftermiddagen var vi helt slut men eftersom det var dagen innan Waitangi day så var det lite stadsfestival ute. Så vi gick ut och åt mat på ett ställe där man fick in en sten som man fick steka sin egen mat på. Kul grej, men dock inte så roligt när man är jättehungrig! Nästa dag var det som sagt Waitangi day och vi var på Maraen och Founder Heritage Park och åt en massa god mat.

 



Ha det så bra!!


Kommentarer
Marika

Oj, vad roligt du verkar ha... inte nåt avundsjuk ;)

Vilken stor insekt, själv hade jag förmodligen dött om den suttit på mitt lår ...Hahahaha

Kul att du fick praktik på Bali, hade jätte gärna kommit å hälsat på dig om ekonomin tillåtit :(



Fortsätt nu å ha en underbar vistelse ♥



Många kramar Syster yster

2010-02-07 08:56:30
Marita Jacobsson

Hej Sabina

Du känner nog inte mig men jag är Anders J:s mamma. Är så nyfiken på hur Ni har det långt där borta. Min Anders är riktigt dålig på att höra av sig så Du kan väl påminna honom. Han har lånat min kamera så Du får be honom använda den för att därefter skicka bilder.

Hoppas i alla fal att Ni har det bra. Vad jag förstår så ska de båda pojkarna ge sig ut på egen hand nu.

Ha det gott och lycka till därborta.

Marita

2010-02-28 21:00:26

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0