Kia Ora!

Nu har första skolveckan gått och jag trivs jättebra. Vi ska högst gå 4 timmar om dagen och vi har inte suttit mycket i någon skolsal. Första dagen åkte vi en rundtur runt Nelson och såg bland annat den vackra stranden som ligger ca 45min från lägenheten om man går. Dagen efter rundturen började vi i klassrummet med vår maorilärare Mike som lärde oss om maorikulturen och om vad man får och inte får göra i en maoriby. På eftermiddagen åkte vi till en maoriby som inte låg alls långt ifrån lägenheten. För att få komma in i byn måste man gå igenom en ceremoni som tog ca en kvart. Efter det hjälpte jag till med maten och sedan åt vi. Vi fick hur mycket mat som helst! Alla var proppmätta när vi la oss.  Vi fick träffa några från Mikes familj, de andra var på semester eller jobbade och pratade med en man som hade massor med maoritatueringar på kroppen. Alla de vi träffade hungiade vi med. När man hungiar trycker man sin näsa och panna mot en annan och trots att vi har gjort det med klassen och andra många gånger nu så är jag fortfarande svensk och tycker att det är ovant. Men jag kommer nog att göra det många gånger till och vänja mig. Vi sov i deras stora samlingssal, vi fick inte ta några kort eftersom de hade bilder på deras förfäder på vägarna och Mike berättade en massa historier. Innan vi sov såg vi på filmen ”Whale rider” och det var många som somnade redan i början på filmen efter en dag med så många intryck och så mycket mat. Dagen efter blev vi väckta klockan 7 och innan frukost gick vi en promenad upp för ett berg till en kyrkogård med en vacker utsikt.

 

De andra dagarna har vi varit runt i Nelson och kollat på maoriplatser med Mike och på europeiska platser med Phillip. Jag har även varit uppe 2 gånger på center of NZ högt uppe på ett berg med utsikt över hela Nelson. De senaste dagarna har det varit strålande sol men idag har det regnat. Vädret här är himla skumt och det kan vara alla 4 årstiderna på en dag. Jag längtar till sommaren som kommer snart :)

Vill ni läsa mer om vad vi gör kan ni gå in och kika på Veris - aletta.blogg.se eller Claras blogg - cdenovan.blogg.se

Glöm inte att skriva en kommentar så jag vet om ni läser eller inte!!

P&K


Kommentarer
Marika

Jag läser varje gång ;-)

PÖSS

2010-01-16 18:53:55
Emelie

Det låter fantastiskt Sabina! Klart jag läser!;)

Miss U!

Puss

2010-01-17 14:09:09
Linda Fröberg

Fina bilder! Jag förstår att ni har det helt fantastiskt. Önskar jag hade kunnat vara med. Glöm inte bort mig. Kan ni inte skåla för mig på nästa fest så får jag vara med lite.

Kramar

2010-01-17 16:33:41

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0