Namaste

Indien är ett väldigt trevligt land och jag har inte känt mig osäker en enda gång. Visst ska man vara försiktig men jag kan inte påstå att det är mycket värre än Kairo i Egypten, Manilla i Filippinerna eller Parepare på Sulawesi för er som varit där. 




Det jag var mest orolig över innan jag kom hit var maten men vi har varit ganska försiktiga med det också och mest ätit på restauranger där andra turister äter. Igår kväll åt vi på Exotic restaurant som var ännu en takterrass restaurang på Praharganj. Jag åt en väldigt god pasta med broccoli och svamp i en ostsås. Inte så indiskt men jag smakar alltid på Gerrits mat och sen när jag vet om jag tycker om det och det inte är för starkt så kan jag så småningom beställa det själv. Min pasta kostade 240 rupees och 50 rupees är ungefär 6 kronor. Förutom det grymma läget och den goda maten så var det bästa med restaurangen att det fanns en gosig katt som till slut ville ligga i mitt knä. Till lunch delade vi på en bricka med 6 brödliknande saker och 3 olika currysåser för 20 rupees så man kan leva otroligt billigt. Det bästa med att resa med Gerrit är att han testar allt så då måste jag också testa. Till exempel så åt vi något som såg ut som skivad tomat med ost på men som visade sig smaka som mandelmassa. Vad det var? Ingen aning. Oftast har vi ingen aning om vad vi äter.. 


Vi tog en långpromenad igår och kollade in Red fort, som byggdes år 1638 och två moskéer. Den första vi besökte är den största i Indien och i den andra träffade vi en trevlig man som berättade om sin syn på islam och tog med Gerrit in och bad med de andra männen. Jag fick snällt vänta utanför. När vi kom tilllbaka till vårt hostel var Luke i receptionen. Han bodde på Waterfront i Cairns med mig för två veckor sedan. Jag har inte pratat med honom sedan dess och efter Australien åkte han till Kambodja. Och så checkar han in på exakt samma hostel som mig, som dessutom nästintill är omöjligt att hitta till. Världen är allt bra liten ibland.

Råttorna är lika orädda som kossorna och hundarna. Alla lever tillsammans här. 


Old Delhi 

Red fort





För ett rum betalar vi runt 400 rupees så runt 24 kronor per person per natt. Det är med badrum! Det är inte illa pinkat. 


Indiens största flagga är jättestor!

Idag checkade vi ut klockan 12, normalt är utcheckingstiden 10 men i Indien är den 12. Himla bra. Vi åt frukost och kikade runt lite, först i Old Delhi där det är lite mindre utrymmen och lite fler folk och sen i New Delhi där det är rikare folk, lite mer fancy butiker och man kan hitta alla snabbmatsrestauranger. Runt 3 tiden tog vi en tuktuk till tågstationen. Men när vi skulle checka in för att få våra biljetter fick vi veta att vi var inbokade på ett tåg imorgon och inte idag. Och vi var på tågstationen igår och bokade biljetten! Suck. Efter vi frågat på runt tio olika hotell bredvid tågstationen gav vi upp. De flesta hotellen får inte ta emot utlänningar och de som får, tar väldigt mycket betalt. Så till slut tog vi en rickshaw med en man som följt efter oss i tio minuter. En rickshaw är en vagn på en cykel och mannen var gammal och tanig så jag tyckte synd om honom att han behövde skjutsa oss med all vår packning. I uppförsbackarna gick Gerrit av och hjälpte honom att putta. 

Love is sweet poison

Peace

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0